درمان آلزایمر با نوشیدنی معجزه آسای کتوژنیک

تیمی از پژوهشگران به سرپرستی استفان كونان از دانشگاه شربروك در کانادا موفق به تهیه یک داروی نوشیدنی شده اند که می تواند از بروز آلزایمر پیشگیری کرده و اختلال شناختی خفیف را درمان کند. این پژوهشگر مدتی است كه در حال بررسی مزایای بالقوه كتونژن برای مغز بوده و در سال ۲۰۱۹ اعلام کرده بود که به باور وی مغز مانند ماشین هیبریدی کار می کند.

گلوکز یا همان  قند  منبع اصلی تأمین انرژی برای مغز است ، اما با افزایش سن ، مغز انسان برای پردازش با مشکلات بیشتری مواجه شده و در این شرایط  اگر انرژی کافی به این عضو مهم بدن نرسد، عملکردهای شناختی مانند حافظه و عملکرد اجرایی متزلزل می شوند.

باید توجه داشت که گلوکز یا همان  قند  منبع اصلی تأمین انرژی برای مغز است ، اما با افزایش سن ، مغز انسان برای پردازش با مشکلات بیشتری مواجه شده و در این شرایط  اگر انرژی کافی به این عضو مهم بدن نرسد، عملکردهای شناختی مانند حافظه و عملکرد اجرایی متزلزل می شوند. امروزه بسیاری از افراد مسن مشکلاتی همچون از دست دادن عملکردهای شناختی را تجربه می کنند که یکی از انواع آن،  وضعیتی به نام اختلال شناختی خفیف (MCI) است که اغلب پیش درآمد مشکلات شناختی شدیدتر مرتبط با پیری مانند آلزایمر یا زوال عقل محسوب می شود.

ارائه سوخت جدیدی برای مغز

استفان كونان اعتقاد دارد با تأمین كتوژن ها می توان مشكل تامین انرژی در مغز را اصلاح كرد تا این ماده غذایی جدید جایگزین گلوكز شود. کتون ها مواد شیمیایی تولید شده توسط کبد هستند.  وقتی بدن احساس کنند که کربوهیدرات و گلوکز کافی برای تأمین انرژی بدن وجود ندارد با کمک کبد چربی را به این منبع انرژی تبدیل می کند. وی برای انجام این پژوهش به مدت شش ماه، آزمایش های متعددی انجام داده و در این مطالعات ۵۲ فرد سالمند که نشانه های اولیه آلزایمر و زوال مغز را داشتند در قالب دو گروه از افراد داوطلب تقسیم شده و به یک گروه دارونما داده شده و به گروه دیگر نیز دو بار در روز نوشیدنی کتوژنیک ارائه شد.

پس از کسب نتایج امیدوار کننده در آزمایش های اولیه، این آزمایش برای  شش ماه تمدید شده و این بار بیش از هشتاد شرکت کننده مورد بررسی قرار گرفتند. در دور دوم مطالعات، سی و نه شرکت کننده دو بار در روز 15 گرم تری گلیسیرید زنجیره متوسط کتوژنیک (kMCT) مصرف کردند ، در حالی که 44 نفر دارونما دریافت کرده و شرایط هر دو گروه مورد بررسی قرار داده شد.

به گفته اعضای این تیم تحقیقاتی، نوشیدنی های حاوی تری گلیسیرید زنجیره متوسط کتوژنیک که به راحتی از روغن نارگیل بدست می آیند ، بدن را به تولید کتونهای بیشتر ترغیب می کنند. نتایج این پژوهش نشان داد کسانی که نوشیدنی کتوژنیک مصرف کرده اند ، در مقایسه با افرادی که از دارونما استفاده کرده بودند ، عملکرد حافظه ، تسلط کلامی و عملکرد اجرایی بسیار بهتری داشتند.

پروفسور کونان در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد: ما با استفاده از انواع آزمایش ها و تصویربرداری های عصبی ، توانستیم کتونهای مورد استفاده مغز را مشاهده کرده و عملکرد شناختی را در شرکت کنندگان مصرف کننده نوشیدنی نشان دهیم. این نتایج می تواند کیفیت زندگی افراد دارای اختلال شناختی خفیف (MCI) را به طور قابل توجهی تغییر دهد. این موضوع به معنی کنترل بیماری در مرحله ای است که می تواند قبل از بیماری آلزایمر باشد.

لازم به ذکر است که تاكنون هیچ درمانی برای اختلال شناختی خفیف وجود نداشته و این نخستین بار است که دارویی به طور قطعی قادر به کنترل این بیماری است.

این دارو هم اکنون در برخی کشورها برای فروش آنلاین در دسترس بوده و به صورت کیسه های پودری است که برای حل شدن در نوشیدنی های سرد شامل آب ، شیر، آب میوه و … تهیه شده و توصیه می شود یک بار صبح و یک بار بعد از ظهر  همزمان با وعده های غذایی استفاده شود. به گفته متخصصان، درمان این بیماری تخریب عصبی باید در اسرع وقت با رویکرد پیشگیری آغاز شود زیرا بیماری می تواند سالها قبل از بروز اولین علائم  خاموش  در مغز وجود داشته باشد.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی آلزایمر و زوال عقل (Alzheimers & Dementia) منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار دارد.

مترجم: مریم عالمی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا