ورزش ایران در طراحی و تولید فناوری به حمایت نیاز دارد

محمد شریعت زاده روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بخش ورزش کشور ما فقط در یک تا دو حوزه محدود مثل تولید برخی از دستگاه های ورزشی، تا حدی نیز تولید پوشاک ورزشی از قبیل پیراهن فعال است اما در سایر حوزه های ورزشی در مقایسه با دنیا دچار عقب ماندگی هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به تحریم هایی که کشور با آن مواجه هست و به لحاظ مشکلات اقتصادی، تولیدکننده داخلی فعال در زمینه اقلام ورزشی نداریم؛ چراکه با توجه به این شرایط غالب تولیدی ها جمع کرده اند و بیشتر وارد کننده شده ایم.

معاون فناوری و ارتباط با جامعه پژوهشگاه تربیت بدنی افزود: در زمینه تکنولوژی های پیشرفته ورزشی نیز به جز مواردی مثل تولید پنجه پا کربنی برای دونده ها که پژوهشگاه تربیت بدنی حمایت کرده است، در این بخش ورزش نیز همگام با فناوری دنیا نبوده ایم.

وی در پاسخ به این سوال که منشاء این مشکل کجا است و آیا بخش خصوصی استقبال نمی کند، یادآور شد: این یک موضوع کلان است که هم شامل حمایت های دولتی می شود و هم با توجه به شرایط اقتصادی موجود به تولیدی ها  برمی‌گردد.

شریعت زاده گفت: ما به عنوان پژوهشگاه تربت بدنی حدود چهار سال است که از فعالیت های بخش فناوری های ورزشی حمایت می کنیم. نهادهای دیگر که در این حوزه جایگاه بالادستی دارند مثل وزارت ورزش باید در این زمینه جامع تر فعالیت کنند اما تاکنون به طور جدی این کار صورت نگرفته است و بیشتر کالاها، اقلام و فناوری های مورد استفاده تیم های ملی و فدراسیون های ایران، خارجی بوده اند.

وی یادآور شد: با راه اندازی مرکز نوآوری و شتابدهی فناوری های ورزشی از فناوری ها و استارتاپ های ورزشی و شرکت های دانش بنیان در این زمینه حمایت می کنیم، در این سال ها پژوهشگاه از ۱۵ شرکت دانش بنیان و استارتاپ حمایت کرده که در نتیجه آن حدود ۱۰ محصول به نمونه اولیه و نمونه صنعتی رسیده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا