کار همزمان با چند صفحه نمایش فاجعه ای برای مغز انسان

تحقیقات جدیدی که توسط دانشمندان دانشگاه استانفورد آمریکا انجام شده است، نشان می دهد که درگیری همزمان با چندین شکل مختلف از رسانه های دیجیتال و چک کردن صفحه نمایش آن ها، که از آن با «چند وظیفه ای رسانه ای» یاد می شود، می تواند تأثیرات منفی بر عملکرد حافظه در افراد بالغ جوان داشته باشد.

بر اساس این یافته ها، چند وظیفه ای رسانه ای سنگین، مانند تماشای طولانی مدت تلویزیون در حین ارسال پیام کوتاه و گشت و گذار در اینترنت، با افزایش افت توجه و فراموشی همراه است.

دانشمندان فوق بیان داشته اند که دلایل فراموشی در انسان و این که چرا برخی افراد بهتر از دیگران قدرت یادآوری مطالب را دارند، سال ها است که مورد سؤال قرار دارد. اما با ظهور فرهنگ دیجیتالی امروزین، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا کرده و درک چگونگی ارتباط چند وظیفه ای رسانه ای با تفاوت در حافظه اپیزودیک یا حافظه وقایع، به این سؤالات دیرپا افزوده است.

در این تحقیق که نتایج آن در نشریه معتبر Nature منتشر شده است، محققان دانشگاه استانفورد یک گروه 80 نفری از بزرگ سالان 18 تا 26 ساله را مورد بررسی قرار دادند. سؤال این بود که آیا اقدام به چند وظیفه ای رسانه ای، باعث بروز وقفه های خود به خودی در توجه افراد می شود و این که آیا چنین اقدامی با پدیده «یادآوری» رابطه منفی دارد یا خیر.

بر این اساس، از شرکت کنندگان خواسته شد که تا به تصاویری که به صورت خلاصه بر صفحه نمایش رایانه ظاهر می شدند واکنش لازم را نشان دهند. پس از یک دوره تأخیر ده دقیقه ای، دور دوم تصاویر به آن ها ارائه می شد و این افراد بایستی بزرگ یا کوچک تر بودن و دلپذیر یا ناخوشایند بودن تصاویر را تشخیص داده و همچنین به این موضوع اشاره کنند که آیا تصویر مورد نظر را در دورهای قبل دیده اند یا خیر.

پس از این اقدام، میزان لغزش و خطای افراد مورد اشاره از طریق اندازه گیری تغییرات فعالیت امواج مغزی و همچنین قطر مردمک آن ها مورد ارزیابی واقع شد.

محققان همچنین به شرکت کنندگان پرسشنامه هایی را ارائه داداند که میزان اشتغال هفتگی آن ها به چند وظیفه ای رسانه ای، علائم اختلال بیش فعالی با کمبود توجه (ADHD)، تکانش گری، استفاده از بازی های ویدیویی، توجه و تمایلات سرگردان ذهن را اندازه گیری می کرد.

نتایج این بررسی ها به وضوح نشان داد اشتغال به چندرسانه ای رسانه ای از طریق توجه هم زمان به صفحه نمایش چندین دستگاه مختلف دیجیتالی، باعث افت توجه در لحظه قبل از یادآوری از طریق کاهش سیگنال های عصبی حافظه می شود و فرد را دچار فراموشی می کند.

بنا بر این یافته ها، انجام چند وظیفه ای سنگین تر در رسانه ها ممکن است با تمایل به کاهش مداوم توجه همراه باشد که خود به بدتر شدن حافظه اپیزودیک یا حافظه وقایع کمک می کند.

این یافته های علمی پژوهشی که توسط یکی از معتبرترین مراکز پژوهشی انجام شده و در نشریه نیچر به عنوان پیشتاز انتشار یافته های علمی در جهان منعکس شده اند، لزوم کاهش اشتغال و توجه همزمان به رسانه های دیجیتالی مختلف را یادآور می شوند.

مترجم: محمدرضا دلفیه

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا