بهبود درمان های ناباروری با تمایز تخمک‌ها

طی یک بررسی تازه که توسط دانشمندان دانشگاه گوتنبورگ سوئد انجام شده است؛ با مدارک قابل‌ قبول ثابت شده است که دو نوع تخمک به طور کامل متمایز در تخمدان پستانداران موجود است؛ «موج نخست» و «موج بزرگسال» و شناسایی و مشخص‌کردن ویژگی‌های این دو موج تخمک به پیدایش راه‌های تازه‌ی تفکر در باره‌ی نحوه‌ی به‌ دست‌آوردن بهترین تخمک در درمان زنان به‌ علت بیماری‌های تخمدان که سبب ناباروری می‌ شود منتهی می‌شود.

به گزارش ایسنا ؛ در این بررسی برای نشان‌دادن موج نخست تخمک‌ها از مدل‌های موشی تعدیل‌شده‌ی ژنتیکی استفاده شد. این تخمک‌ها بلافاصله پس‌ از تولد وجود دارند و در شروع بلوغ سهیم هستند و تخمک‌های قابل گشن‌گیری در برزخ نوجوانی به نوع بزرگسالی تبدیل می‌شوند. به ‌عکس موج بزرگسال درحالت خواب باقی می‌ماند تا در زندگی بزرگسالی فعال شده و سپس در تمامی بازه‌ی کامل زندگی تولید مثل تخمک تدارک ببیند.

به گفته محققان این اولین باری است که دینامیک توسعه‌ی دو جمعیت متمایز تخمک به ‌صورتی روشن در‌ یک مدل حیوانی شرح ‌داده شده است و مدارکی در ‌دست است که نشان ‌می‌دهد این دو موج تخمک به احتمال بسیار زیاد در تخمدان انسان نیز موجود است.

آنان می گویند: شناسایی و مشخص‌کردن ویژگی‌های این دو موج تخمک به پیدایش راه‌های تازه‌ی تفکر درباره‌ی نحوه‌ی به‌ دست‌آوردن بهترین تخمک در درمان زنان به‌علت بیماری‌های تخمدان که سبب ناباروری می‌ شود منتهی می‌شود. اینگونه تکنیک‌ها به‌ویژه برای خانم‌هایی سودمند خواهد بود که به بی‌کفایتی زودرس تخمدان مبتلا هستند. این حالت در یک تا چهار درصد تمامی خانم‌ها در سنین بچه‌دار شدن دیده می‌شود. همچنین این نتایج به پیدایش روش‌های درمانی مؤثرتر برای بیماری‌های تخمدان از طریق هدف‌گیری اختصاصی جمعیت‌های متفاوت تخمک منتهی می‌شود.

نتیجه این پژوهش در‌ شماره‌ فوریه‌ی 2014 نشریه‌ی Human Molecular Genetics ، منتشر شده ‌است.