تقویم نجومی هفته دوم آبان ماه منتشر شد

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: سیاره سرخ بهرام (مریخ) ساعت ۱۹:۴۳ شامگاه پنجشنبه ۸ آبان ۹۹ به اندازه ۳ درجه شمال ماه قرار خواهد گرفت؛ ماه در ساعت ۲۲:۱۶ شبانگاه جمعه ۹ آبان به اوج زمینی خواهد رسید و با زمین ۴۰۶ هزار و ۳۹۹ کیلومتر فاصله خواهد داشت.

«مسعود عتیقی» افزود: ۳۰ دقیقه بامداد شنبه ۱۰ آبان ۹۹، ملکه آسمان «سیاره ناهید» در کمترین فاصله با مهر تابان (خورشید) خواهد رسید. ساعت ۱۸:۱۹ این روز، ماه کامل خواهد شد و تمام سطح روشن ماه در معرض دید ناظران زمینی قرار می گیرد. همچنین ساعت ۱۹:۳۰ شامگاه این روز سیاره سبز آبی اورانوس به وضعیت مقابله می رسد و از هنگام غروب آفتاب شنبه تا بامداد یکشنبه ۱۱ آبان و زمان طلوع خورشید در آسمان قرار دارد و بهترین شرایط رصدی را خواهد داشت. برای یافتن سیاره مذکور از دورن تلکسوپ یا دوربین های دو چشمی نجومی کافی است در برج فلکی (حمل) شمال ماه را جستجو کرد تا سیاره اورانوس را یافت.

وی ادامه داد: بامداد دوشنبه ۱۲ آبان از ساعت ۶:۳۰ صبح سیاره تیزپای تیر به حضیض خورشیدی (کمترین فاصله با خورشید) می رسد؛ سه شنبه ۱۳ آبان زمان هم نشینی ماه با ستاره چشم گاو (دبران) است؛ از ساعت ۱۰:۲۸ صبح این روز ستاره مورد اشاره ۴.۶ درجه جنوب کوژ ماه کاهنده خواهد بود که با توجه نور روز، بامداد این تاریخ و قبل از روشنایی آسمان برای مشاهده این هم نشینی فرصت مناسبی است. خوشه باز ستاره ای پروین در سمت دیگر ماه واقع شده است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در پایان رویدادهای نجومی هفته دوم آبان ماه ۹۹ خاطر نشان کرد که چهارشنبه ۱۴ آبان، ساعت ۶:۰۹ صبح ماه به گره صعودی رسیده و بالاتر از مدار زمین قرار خواهد گرفت.