ساخت یک آدم با صد و پنجاه هزار دلار

تمام این ها به اعتقاد یک معلم شیمی در ایالت آیوا ایالات متحده در دهه 1960 را می توان با نزدیک 13.50 دلار می توان تهیه کرد. این رقم در آن زمان هم رقم بالایی نبوده است.

صاحب نظران زیادی در زمان های مختلف  عمدتا به منظور سرگرمی در اوقات بیکاریشان تلاش کرده اند حساب کنند که برای ساخت یک انسان چقدر مواد مورد نیاز است. شاید معتبرترین و جامع‌ ترین کار انجام شده برای این منظور در سال های اخیر، اقدام انجمن سلطنتی شیمی بریتانیا باشد که به عنوان بخشی از جشنواره علمی کمبریج در سال 2013 هزینه ساخت یک انسان را محاسبه کرد. در مجموع بر اساس محاسبات این انجمن 59 عنصر برای ساخت یک انسان لازم است. یکی از این عنصر های مهم که حتمن هم می دانیم از چه چیزی حرف میزنیم، فقط 14 دلار خرج بر می دارد. درست حدس زده اید برای تمام اکسیژن به کار رفته در بدنتان تنها باید 14 دلار هزینه کنید.

اگر میخواهید بدانید دانشمندان با دیگر عناصر و  اعضای بدنتان که به دید یک سمسار فروشی نگاه کرده اند چقدر قیمت گذاشته اند، مانند قلب، کلیه عناصر دیگر، رگ ها و غیره، نگاهی به کتاب «بدن، راهنمای ساکنان» که از سوی انتشارات مازیار به چاپ رسیده است بیاندازید.

بیل برایسون که پیش از این کتاب پرفروش «تاریخچه تقریبا همه چیز» را در کارنامه خود دارد، در این اثر شگفتی‌های بدن انسان را از سر تا پا بازگو می‌کند. در واقع این اثر نمونه‌ای از بهترین نوشته‌های برایسون است. این اثر به همه کسانی که می‌خواهند درباره بدن خود بیشتر بدانند توصیه می‌شود.

برگردیم بر سر موضوعی که بحث می کردیم، همان قیمت ساخت یک انسان معمولی. گفتنی است؛ روی هم رفته بر اساس محاسبات انجمن سلطنتی شیمی هزینه کامل ساختن یک انسان جدید دقیقا رقم 151.579 دلار خواهد بود. البته طبیعی است که هزینه نیروی کار و مالیات نیز باید به این مبلغ اضافه شود.

بیل برایسون در این اثر همچون هم سفری بی مانند ظاهر شده و راهنمای ما در سیاحت بخش های مختلف بدنمان می شود از کارکرد دستگاه های مختلف بدن گرفته تا چگونگی التیام پس از آسیب و مواردی که اعضای مختلف  متاسفانه درست کار نمی کند و نارسا می شود. کتاب بدن پر است از واقعیت های خارق العاده از وقتی که شروع به خواندن این اثر کنید بدنتان یک میلیون گلبول قرمز خون ساخته است. در واقع این کتاب درکی عمیق از معجزه حیات و خصوصا انسان به شما خواهد داد همانگونه که بیل برایسون می‌نویسد؛ « ما عمرمان را درون این توده گوشت گرم می گذرانیم و با این حال تقریبا هیچگاه آن را جدی نمی گیریم.»

باید گفت؛ کتاب «بدن، راهنمای ساکنان» این بی تفاوتی را با مقدار زیادی اطلاعات و حقایق شگفت انگیز و بسیار خواندنی رفع خواهد کرد.

این اثر با ترجمه قاسم کیانی مقدم، با تیراژ یک هزار و دویست نسخه، به قیمت 55 هزار تومان، از سوی انتشارات مازیار راهی کتابفروشی ها شد.

گزارش: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا