پایان فعالیتهای عمرانی رصدخانه ملی ایران در کاشان

حبیب خسروشاهی در یک برنامه رادیویی درباره اتمام عملیات عمرانی رصدخانه ملی ایران گفت: اتمام فعالیت عمرانی به این معنا است که ساختمان ها، امکانات و تجهیزات مورد نیاز از جمله تلسکوپ ها در رصدخانه نصب شده است. همچنین ۹۵ درصد از کار گنبد به اتمام رسیده است و معاون علمی رئیس جمهور، استاندار اصفهان، فرماندار کاشان و دکتر لاریجانی از این گنبد بازدید کردند و گنبد در حضور آنان چرخید.

وی ادامه داد: هدف ما این است که در سال ۹۹ فعالیت های عمرانی را به اتمام برسانیم و با نصب کامل گنبد این قدم بسیار مهم را جشن بگیریم. هدف ما برای سال آینده این است که کار نصب تلسکوپ ها را داخل گنبد آغاز کنیم‌.

مدیر پروژه رصدخانه ملی ایران با اشاره به اینکه قدم اول برای نصب تلسکوپ نیازمند آماده‌سازی کامل گنبد است بیان کرد: پس از آماده سازی کامل گنبد و انجام ظریف کاری ها، گنبد تا دو هفته دیگر به صورت کامل نصب و آماده می‌شود تا تلسکوپ ها در ابتدای سال آینده داخل آن مستقر شوند. 

خسروشاهی درباره ویژگی های تجهیزات موجود در رصدخانه گفت: این گنبد که سازه بسیار عظیمی است، ۲۷۰ تن وزن دارد و حرکت های بسیار دقیق و آرامی در حال انجام است. تلسکوپ ها نیز ۹۰ تن وزن دارند و قطر آینه های آن ۳/۴ متر و وزن آن به ۴ تن می‌رسد. همه سازه های رصدخانه بسیار بزرگ است این در حالی است که دقت حرکت هایی که این تلسکوپ انجام می‌دهد بسیار ریز است و مقدار آن معادل ۱ بر روی ۳۶ هزارم درجه است. 

وی افزود: این تلسکوپ باید بتواند این اندازه گیری ها را در معرض باد تشخیص دهد و دارای آینه ای است که سطح آن با یک نانومتر صیقل داده شده باشد.

مدیر پروژه رصدخانه ملی ایران در پایان تصریح کرد: ما هم اکنون در نقطه ۹۰ ایستاده ایم و در ابتدای تابستان سال ۱۴۰۰ نورگیری خواهیم کرد. تصمیم ما بر این بود که خبر خوش را تا پایان سال ۹۹ به علاقه مندان دهیم اما به دلیل بیماری کرونا و مسائل اقتصادی شرایط دشواری را داشته ایم ولی امیدواریم که تا نیمه اول سال ۱۴۰۰ نورگیری تلسکوپ را انجام دهیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا