برندگان تصاویر خلاق سال ۲۰۲۰ جشنواره سیه‌نا معرفی شدند

مسابقه‌ی تصاویر خلاق بخشی از مسابقه‌ی بین‌المللی بزرگی است که جشنواره‌ی بین‌المللی عکاسی سیه‌نا برگزار می‌کند. هدف از این جشنواره، تشویق عکاسان برای آزمایش موضوعات مختلف و خلاقانه و شیوه‌های پردازش پس‌از‌آن است. در این بخش از مسابقه، محدودیتی در دست‌کاری تصویر به‌صورت دیجیتال وجود ندارد.

در سال ۲۰۲۰، یازده هیئت‌منصفه تصاویر برنده و نایب‌قهرمان را از دوازده دسته‌ی مختلف از‌جمله هنرهای زیبا، انتزاعی، طبیعت و چشم‌انداز، موضوع آزاد و معماری انتخاب کردند. برنده‌ی نهایی سال ۲۰۲۰ و دریافت‌کننده‌ی جایزه‌ی «پانگی‌آ» شخصی به‌نام هاردیجانتو بودیمن بود که برای تصویرش از بازیکنان پینگ‌پنگ در اندونزی، مبلغ ۵۰ هزار یورو به‌همراه تجهیزات عکاسی از این جشنواره دریافت کرد.

معمولا برندگان و نفرات دوم در جوایز سالانه‌ی سیه‌نا شرکت می‌کنند و آثار آن‌ها در نمایشگاه بیرونی «اگر می‌توانید تعجب می‌کنم» نمایش داده می‌شود. درحال‌حاضر، می‌توان تصاویر برنده را ازطریق سایت این مسابقه و در گالری آنلاین مشاهده کرد.

آثار تمام عکاسان برنده‌ی این جایزه ماه نوامبر در شهر سیه‌نا ایتالیا در جشنواره‌ی جوایز سیه‌نا به‌نمایش گذاشته می‌شوند. سیه‌نا شهری در توسکانی ایتالیا و مرکز استان سیه‌نا است. یونسکو مرکز تاریخی سیه‌نا را به‌عنوان میراث جهانی اعلام کرده است. پذیرایی افتتاحیه برای هنرمندان، رسانه‌های دعوت‌شده، ویراستاران عکس و دست‌اندرکاران صنعت برای یک شب تقدیر از هنر و شبکه در یکی از مراسم‌ بین‌المللی بزرگ جهان برگزار می‌شود که به عکاسی اختصاص یافته است.

برندگان جایزه از این جشنواره زیر پوشش مطبوعاتی نشریه‌ها و رسانه‌های سراسر جهان قرار می‌گیرند. این مواجه می‌تواند به شناسایی جهانی و معروف‌شدن آثار آن‌ها منجر شود. برندگان و برگزیدگان جوایز سیه‌نا در نشریه‌های مهمی ازجمله The Guardian ،El Pais ،Internazionale ،Corriere Della Sera ،The Times ،The Sun ،CNN ،Spiegel Online و Daily Mirror حضور دارند. در این جشنواره، حق چاپ کامل برای آثار عکاسان محفوظ است.

جوایز تصاویر خلاق با هدف شناسایی و پاداش ‌ادن به هنرمندان خلاق با استفاده از فرایندها و تصویرهای عکاسی اهدا می‌شود. این مسابقه در جست‌وجوی تصاویری است که اشتیاق و حساسیت عمیقی را در مخاطبان ایجاد کند. همه‌ی ما به بیان احساسات ازطریق تصویر نیاز داریم و علاقه‌مندیم تا نمای منحصر‌به‌فردی از واقعیت اطراف را مشاهده کنیم. این مسابقه نیز به‌دنبال یافتن هنرمندان متفاوت و روحیات بی‌نظیر آن‌ها است؛ کسانی که برای خلاقیت نفس می‌کشند و زندگی می‌کنند.

جوایز تصویر خلاقانه ابزاری عالی است که به فرد امکان می‌دهد ازطریق خلاقیت خود در عکاسی، با جهان ارتباط برقرار کند و دیدگاهش را با بینندگان اثر خود به‌اشتراک بگذارد. آنچه در این مسیر مهم است، دید منحصر‌به‌فرد عکاس و مهارت‌های او در ترجمه‌ و تبدیل چشم‌انداز اثرش به اثری استثنایی و بدیع است. او با این کار به مخاطب نشان می‌دهد که چگونه می‌توان محیط عکاسی را تغییر داد و با استفاده از شیوه‌های متفاوت و رویکردهای خلاقانه، ایده‌های خود را زنده کرد.

برنده‌ی اصلی و دریافت‌کننده‌ی جایزه‌ی پانگه‌آ

  • عنوان عکس: آموزش پینگ‌پنگ
  • نام عکاس: هاردیجانتو بودیمن
  • مکان عکس: جاکارتا، اندونزی

عکاس در توصیف این عکس می‌گوید:

پینگ‌پنگ یا تنیس روی میز ورزش دلخواه من است. در روزهای جوانی، در باشگاه شهرم بازیکن پینگ‌پنگ بودم؛ بنابراین، زمانی‌که ایده‌ی این مسابقه مطرح شد، بلافاصله پروژه‌ی مرتبط با ورزش دلخواهم را شروع کردم. این تصویر مربوط به فعالیت‌های روزانه‌ی بازیکنان پینگ‌پنگ در باشگاه است. من این مفهوم را متفاوت و منحصر‌به‌فرد جلوه دادم تا نشان‌دهنده‌ی سبک امضای منحصر‌به‌فرد من باشد.

برنده‌ی جایزه‌ی بخش مُد

  • عنوان عکس: سرزمین مرزی
  • نام عکاس: جرارد هریسون
  • مکان عکس: هیوستون، تگزاس، ایالات متحده

عکاس در توصیف این عکس می‌گوید:

تصویری از مدلی در لباسی از برند بوهمیا کوتور، تولیدکننده‌ی لباس‌های عروسی و تعطیلات زنانه به‌کمک جامعه‌ی کوچکی از صنعتگران هندی، با نقاشی هنری زیبا ادغام شده است تا احساس پیاده‌روی در باغ را برای بیننده‌ی خود تداعی کند.

برنده‌ی جایزه‌ی بخش انتزاعی

  • عنوان عکس: انتزاع دلتا
  • نام عکاس: مانوئل انریکه گونزالس کارمونا
  • مکان عکس: هوئلوا، اسپانیا

عکاس در توصیف این عکس می‌گوید:

موادمعدنی و آب و جریان‌های آب از‌جمله عناصری هستند که طبیعت با آن‌ها این مناظر زودگذر را ایجاد می‌کند. درواقع، این بوم مجموعه‌ای از زباله‌های سمّی از معدن مس است که در استان هوئلوا اسپانیا قرار دارد. این شکل‌گیری‌های زودگذر که با باران‌های شدید بعدی ناپدید می‌شوند، ازطریق عکس‌های هوایی ثبت شده است.

برنده‌ی جایزه‌ی بخش طبیعت و منظره

  • عنوان عکس: کلاه ابریشمی
  • نام عکاس: تاکاشی ناکازاوا
  • مکان عکس: دریاچه‌ی یاماناکا، استان یاماناشی، ژاپن

عکاس در توصیف این عکس می‌گوید:

وقتی ابرها کنار رفتند، گویا کوه فوجی کلاهی ابریشمی به‌سر داشت. برای اینکه این منظره چشمگیرتر شود، از نوردهی طولانی و سپس یکنواختی سیاه‌و‌سفید استفاده کردم.

برنده‌ی جایزه‌ی بخش معماری

  • عنوان عکس: دستیابی به رؤیا
  • نام عکاس: مین یینگ
  • مکان عکس: ژوشان، چین

عکاس در توصیف این عکس می‌گوید:

این تصویر در پل دریای ژوشان گرفته شده است که منطقه‌ای عالی برای ساخت‌و‌ساز در چین محسوب می‌شود.

برنده‌ی جایزه‌ی بخش حیوانات و حیوانات خانگی

  • عنوان عکس: جمعه‌ی سیاه
  • نام عکاس: پدرو جارک کربس
  • مکان عکس: اسپانیا

عکاس در توصیف این عکس می‌گوید:

فلامینگوها چشم‌هایی بزرگ‌تر از مغز خود دارند؛ اما این باعث نمی‌شود حیوانات بدون وجدانی باشند. آن‌ها دید مناسبی دارند. اگرچه توانایی تفسیر آنچه می‌بینند محدود است، نحوه‌ی ارتباط آن‌ها در گروه‌ها به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا برای کنارآمدن با محیط خود، آگاهی جمعی ایجاد کنند. تغییرات اقلیمی به‌طور فزاینده‌ای روی زیستگاه‌های آن‌ها تأثیر می‌گذارد. فلامينگو شايد شاخص‌ترين پرنده آبچر در جهان باشد و در هر قاره‌ای جز قطب جنوب زندگی می‌كند.

برنده‌ی جایزه‌ی بخش تجربی

  • عنوان عکس: ایستگاه شیکاگو
  • نام عکاس: کارمین چیریاکو
  • مکان عکس: شیکاگو، ایلینوی، ایالات متحده آمریکا

عکاس در توصیف این عکس می‌گوید:

این نمونه‌ی کلاسیک را در راستای چگونگی تفسیر آنچه دوست دارم با دوربین ثبت کرده‌ام. ازطریق عکاسی سعی می‌کنم احساساتی که در آن لحظه احساس می‌کنم، با مخاطبان خود شریک شوم. هدف من این است داستانی را تعریف کنم که هر بیننده می‌تواند تجربه کند و به او اجازه دهم جهان را از زاویه چشم‌های من ببیند.

 برنده‌ی جایزه‌ی بخش موضوع آزاد

  • عنوان عکس: جشن سیتی ماریام
  • نام عکاس: هشام کاروری
  • مکان عکس: سودان

عکاس در توصیف این عکس می‌گوید:

جشن سالانه‌ی «سیتی ماریام» بانوی صوفیه نوبل فرقه خاتمیه در شهر سینکات در شرق سودان جشنی سه‌روزه است که به پنجشنبه اول ماه رجب (ماه تقویم هجری) ختم می‌شود. در طول زندگی سیتی ماریام (۱۸۷۰ تا ۱۹۵۲)، این جشن نشستی سالانه برای کمک به پیروان این فرقه، به‌ویژه نیازمندان بود که شخص سیتی ماریام بیشتر به آن‌ها توجه می‌کرد.

 برنده‌ی جایزه‌ی بخش تولید

  • عنوان عکس: سرعت عجیب
  • نام عکاس: جان گروسد
  • مکان عکس: لانگ بیچ، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا

عکاس در توصیف این عکس می‌گوید:

این تصویر یکی از مجموعه‌عکس‌هایی است که مسابقات اتومبیل‌رانی و حواس‌پرتی و خطر ذاتی این مسابقات را ترکیب کرده و به‌تصویر کشیده است. در این عکس، راننده متمرکز و آرام باقی به‌نظر می‌رسد؛ درحالی‌که دنیا با سرعت فوق‌العاده‌ای پیش می‌رود. گویی جهان پیرامون راننده با سرعت به پرتو رنگی و خط‌دار تبدیل می‌شود.

 برنده‌ی جایزه‌ی بخش غذا و نوشیدنی

  • عنوان عکس: جنگل کلم بروکلی
  • نام عکاس: یولی واسیلف
  • مکان عکس: بلغارستان

عکاس در توصیف این عکس می‌گوید:

این عکس، تصویری آزمایشی از پروژه‌ی در حال انجام من به‌نام «جهان مینیاتور» است و در استودیو خانگی من در بلغارستان در آگوست ۲۰۱۹ ثبت شده است.

در این مسابقه، استفاده از هر شیوه‌ای آزاد است و تنها اثر نهایی در کانون توجه قرار می‌گیرد. این جشنواره به‌دنبال نقض تمام قوانین است تا عکاسان با ایجاد روندها و شیوه‌‌های جدید در هنر، ابداع آثاری تازه را با آن‌ها شریک شوند. در این جشنواره، داوران آثار هنرمندان را در دسته‌های مختلف ارزیابی می‌کنند تا شرکت‌کنندگان فرصت بیشتری در تعریف دقیق جایگاه خود و نمایش قدرت ابتکاری خود در منطقه‌‌ای داشته باشند که با آن احساس راحتی می‌کنند‌.

شما از کدام تصویر بیشتر لذت بردید و تصویر دلخواهتان کدام بود؟ دیدگاه خود را با ما و کاربران سیناپرس به‌اشتراک بگذارید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا