لزوم برنامه ریزی و ایجاد زیرساخت برای استفاده از انرژی های نو

جایگاه انرژی های نو به دلیل ویژگی هایی چون پاک و در دسترس بودن و نیز پایداری آنها بر کسی پوشیده نیست. چنانکه کشورهای توسعه یافته جهان از سال ها پیش نسبت به گسترش بهره مندی از این انرژی ها و کاهش سهم سوخت های فسیلی در سبد تامین انرژی خود، اقدام کرده اند.

اما با رشد جمعیت و افزایش چشمگیر نیاز بشر به تامین انرژی از یک سو و محدود بودن منابع سوخت های فسیلی در جهان از سوی دیگر، نیاز به استفاده از این انرژی ها حتی در کشورهای دارای منابع غنی سوخت های فسیلی چون ایران هم به خوبی احساس می شود. علاوه بر این افزایش آلودگی های محیطی به ویژه آلودگی هوا از دیگر معضلاتی است که لزوم استفاده هرچه بیشتر از این انرژی ها را مشخص می کند.

متاسفانه کشور ما با وجود پتانسیل بسیار بالایی که در زمینه انرژی های تجدیدپذیر دارد، تاکنون اقدامات چندانی برای به کارگیری این انرژی ها انجام نداده و زیرساخت های کافی را فراهم نکرده است. بنابراین ما برای آنکه به سطح استانداردهای بین المللی در عرصه تامین انرژی از منابع تجدیدپذیر برسیم، راه زیادی در پیش داریم که اولین گام برای پیمودن این مسیر، انجام سرمایه گذاری مناسب به منظور ایجاد زیرساخت های لازم است.

تاکید بر استفاده از انرژی های نو در قوانین مختلف  

محمدحسین فرهنگی؛ عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در این زمینه به خبرنگار سیناپرس گفت: انرژی های نو در همه جای دنیا دارای اولویت هستند. این انرژی ها به دلیل پاک بودن و آلوده نکردن محیط زیست و نیز حفظ منابع کشور، از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند. لذا در قوانین مختلف از جمله رفع موانع تولید، تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و حتی قانون هدفمندسازی و قانون برنامه، تاکیدهای مکرری بر لزوم استفاده از این انرژی ها شده است. اما گسترش بهره گیری از این انرژی ها نیازمند برنامه ریزی دستگاه های اجرایی است.

وی افزود: در قوانین موجود، نحوه تامین اعتبارات لازم برای استفاده از این انرژی ها دیده شده و چنانچه دولت نیاز به تصویب قوانین تازه ای داشته باشد، مجلس شورای اسلامی حمایت خواهد کرد.

زیرساخت ها فراهم نیست!

سید مهدی موسوی نژاد؛ عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با تاکید بر مزیت های انرژی های نو برای کشور، تصریح کرد: هر ساله در بودجه های سنواتی، اعتباری به بحث انرژی های نو اختصاص می یابد اما متاسفانه دولت خیلی خودش را ملزم به تامین انرژی مورد نیاز کشور از این طریق نمی بیند و این یکی از مشکلات است. البته استفاده از این انرژی ها هزینه بر است اما تامین انرژی از طریق انرژی های نو هم مقرون به صرفه است و هم قابل استحصال. علاوه بر این باعث کاهش مصرف سوخت های فسیلی هم می شود.

وی خاطرنشان کرد: مجلس مصوباتی در این زمینه داشته و اعتباراتی هم تخصیص داده و الزاماتی هم در برنامه پنجم توسعه برای دولت به وجود آمده است که بخشی از نیازهای خود را از طریق این انرژی ها تامین کند اما به هرحال این انتظارات به صورت کامل برآورده نشده است.  

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت نیرو برای توسعه استفاده از این انرژی ها به زیرساخت های لازم نیاز دارد که این زیرساخت ها هنوز آماده نشده است. ولی ما بارها این موضوع را مطالبه کرده ایم.

موسوی نژاد در پایان گفت: یکی از مولفه های اقتصاد مقاومتی، گسترش استفاده از این انرژی هاست و می بایست در برنامه ششم توسعه به طور جدی تر به این عرصه ورود کنیم.   

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا