تس یک سیاره‌ فراخورشیدی کشف کرد

«ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران» (Transiting Exoplanet Survey Satellite) که به اختصار «تس» (TESS) نامیده می‌شود، در سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد، با هدف کشف سیاره‌های کوچکی در اطراف نزدیک‌ترین همسایگان خورشید، ستاره‌هایی که به اندازه‌ی کافی روشن هستند و برای توصیف شخصیت‌های جرم و جو سیارات آن‌ها روشن است، راه‌اندازی شد.

تس تا کنون هفده سیاره‌ی فراخورشیدی را پیرامون ۱۱ ستاره‌ی نزدیک که کوتوله‌های نوع M هستند، کشف کرده است. ستاره‌هایی کوچک‌تر و سردتر از خورشید که کم‌تر از ۶۰ درصد آن جرم دارند و دمای آن‌ها کمتر از ۳۹۰۰ درجه‌ی کلوین (صفر کلوین برابر با ۲۷۳- درجه‌ی سانتی‌گراد) است. اکنون طی سه مقاله که در ماه جاری با هم منتشر شد، ستاره‌شناسان گزارش دادند که یکی از این سیارات به نام TOI-700d هم‌اندزه‌ی زمین است و همچنین در کمربند حیات واقع شده است. این دانشمندان همچنین آب‌وهوای احتمالی این سیاره را بررسی کرده‌اند.

این سیاره یکی از سه سیاره‌ کوچکی است که به دور یک ستاره‌ کوتوله از نوع M می‌گردد. ستاره‌ کوتوله‌ای که جرم آن ۰.۴۱۵ برابر خورشید است و در فاصله‌ی ۱۰۲ سال نوری از زمین قرار دارد. تجزیه‌وتحلیل داده‌های تس نشان داد که اندازه‌ی تجربی سیاره‌های اطراف این ستاره به ترتیب با شعاع تقریبی ۱.۰۴ و ۲.۶۵ و ۱.۱۴ برابر زمین، نزدیک به سیاره‌ی ماست و در مدارهای تقریبی ۹.۹۸ و ۱۶.۰۵ و ۳۷.۴۲ روزه پیرامون آن می‌چرخند.

در منظومه‌ شمسی ما، عطارد که این روزها فضاپیمای بپی‌کلمبو با گذر از کنار ناهید در مسیر رسیدن به آن قرار دارد، در مدت زمان حدود ۸۸ روز به دور خورشید می‌گردد و آن‌قدر به خورشید نزدیک است که دمای آن می‌تواند به بیش از ۴۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد نیز برسد. اما از آنجا که ستاره‌ کوتوله‌ M بسیار سرد است، مدار سیاره‌ی سوم حتی با وجود آنکه نسبت به فاصله‌ عطارد با خورشید، به ستاره‌ خود بسیار نزدیک‌تر است، آن را در کمربند حیات قرار می‌دهد.

سیاره‌ فراخورشیدی TOI-700d در کمربند حیات

کمربند حیات محدوده‌ای است که دما اجازه می‌دهد آب‌های سطحی (در صورت وجود) در سطح سیاره به صورت مایع باقی بمانند و بتوانند پذیرای حیات به گونه‌ای که می‌شناسیم باشد. این باعث می‌شود که سیاره‌ی فراخورشیدی TOI-700d به اندازه‌ی زمین امکان وجود حیات داشته باشد.

ردیابی‌های تس درباره‌ این سیاره‌ی فراخورشیدی هیجان‌انگیز اما کمی نامشخص بود. با توجه به ضعیف بودن سیگنال‌ها، احتمال کمی برای نادرست بودن داده‌ها وجود داشت. به همین دلیل و با توجه به اهمیت یافتن یک سیاره‌ی احتمالی هم‌اندازه‌ی زمین در منطقه‌ی قابل سکونت، دانشمندان تس برای تأیید یافته‌های خود، از دوربین IRAC تلسکوپ فضایی اسپیتزر استفاده کردند که پیش از خاموش شدن اسپیتزر توسط ناسا در فوریه‌ی ۲۰۲۰، حساس‌ترین دوربین در طیف نزدیک فروسرخ بود.

تیم تلسکوپ فضایی تس سیاره‌ TOI-700d را با استفاده هز IRAC در اکتبر سال ۲۰۱۹ (مهر ۱۳۹۸) و ژانویه‌ی ۲۰۲۰ (بهمن ۱۳۹۸) رصد کردند که کشف سیارات را با دو برابر سیگنال به نویز نسبت به تس فراهم می‌کرد و برای بهبود ۶۱ درصدی تعیین مدار سیاره و افزایش دانش ما از دیگر ویژگی‌های آن کافی بود. رصدهایی که اندازه‌ی سیاره را مطابق بالا و جرم آن را ۲.۱ برابر جرم زمین تعیین کرد.

این نتایج به ویژه هنگامی که با خصوصیات سیاره‌های فراخورشیدی دیگر مقایسه می‌شود، نشان می‌دهد که سیاره‌ی TOI-700d ممکن است سنگی باشد و احتمالا در قفل گرانشی ستاره‌ی مادر خود قرار دارد که بدین ترتیب همیشه یک سمت آن رو به ستاره است.

مقایسه‌ فاصله‌ی سیارات منظومه‌ی TOI-700 با واحد نجومی (AU)

به گفته‌ی دانشمندان اگر در سطح TOI-700d آب مایع وجود داشته باشد، ابرهای حامل آب هم در جو آن شکل می‌گیرد. این تیم برای ارزیابی خصوصیات احتمالی جو این سیاره و اندازه‌گیری‌های حساس‌تر، از مدل‌های آب‌وهوایی استفاده می‌کنند.

بر این اساس آن‌ها نتیجه می‌گیرند که مأموریت‌های فضایی آینده از جمله JWST احتمالاً حساسیت لازم برای تشخیص ویژگی‌های جوی سیاره با ضریب ده یا بیشتر ندارند. با این وجود مطالعات دقیق آب‌وهوایی این ابزارها در آینده به منجمان کمک می‌کند که تلسکوپ‌ها و ابزارهای مورد نیاز برای بررسی این همسایه‌ی جدید هیجان‌انگیز را شناسایی کنند.

ستاره‌شناسان مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونیان شامل «ژوزف رودریگز» (Joseph Rodriguez)، «لورا کریدبرگ» (Laura Kreidberg)، «کارن کالینز» (Karen Collins)، «ساموئل کوین» (Samuel Quinn)، «دیو لاتام» (Dave Latham)، «ریان کلوتیه» (Ryan Cloutier)، «جنیفر وینترز» (Jennifer Winters)، «جیسون ایست‌من» (Eastman) و «دیوید شاربنو» (David Charbonneau) نویسندگان این مقاله‌های تازه منتشر شده هستند.

منبع:دیجی کالامگ

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا