نگاهی به باورهای غلط درباره واکسن کرونا

طی ماه های گذشته پیشرفت های چشم گیری در تولید واکسن کووید ۱۹ رخ داده که پرتوی امیدی در تاریکی بحران همه گیری خواهد بود. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO) در حال حاضر ۴۲ کاندیدای واکسن کووید ۱۹ در آزمایش های بالینی و ۱۵۱ مورد دیگر در ارزیابی پیش بالینی هستند. دو یا سه نوع از این واکسن ها به احتمال زیاد تا پایان سال جاری وارد بازار می شوند.

آنتونی فاوچی (Anthony Fauci)، متخصص بیماری های عفونی ایالات متحده آمریکا در مصاحبه ای خبری اعلام کرد: واضح است یک واکسن کرونای ایمن و موثر تا اوایل دسامبر در دسترس قرار خواهد گرفت. با این حال، وی گفت احتمالاً واکسیناسیون گسترده تا پیش از سه ماهه دوم یا سوم سال ۲۰۲۱ میلادی صورت نخواهد گرفت. این مساله در مورد همه کشورها یکسان بوده و امکان اینکه همه مردم در مدت زمان کوتاه واکسینه شوند، وجود ندارد.

در راستای تولید واکسن کرونا، باورهای غلط متعددی در بین مردم سراسر جهان رایج شده است. در اینجا تلاش می شود تا تعدادی از این باورهای غلط را عنوان کرده و آنها را تصحیح کنیم:

  • واکسن کووید ۱۹ پایان دهنده بیماری همه گیر کرونا است

این باور احتمالاً بزرگترین تصور غلط در مورد واکسن ویروس کرونا است که بیشتر مردم معتقدند که با رسیدن واکسن، همه گیری از بین خواهد رفت. واقعیت این است که اگرچه هیچ کس به طور دقیق نمی داند، میزان کارآیی و اثربخشی واکسن های کرونا چگونه خواهند بود اما احتمال این که این واکسن ها صد درصد موثر باشند، بسیار کم است. حتی اگر واکسن های کرونا ۷۰ درصد موثر باشند، ۳۰ درصد از افراد ممکن است به طور موثر در برابر این ویروس، ایمن نشوند به این معنا که همه گیری کرونا پایان نخواهد یافت. نکته مثبت در این است که واکسن ها مطمئناً به گذر از حالت بحران فعلی کمک می کنند.

  • بعد از آماده شدن واکسن می توان ماسک ها را کنار گذاشت

استفاده از ماسک و رعایت فاصله گیری فیزیکی بهترین روش برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا و همچنین پیشگیری از شیوع این بیماری است. اما این تصور غلط در بین افراد وجود دارد که پس از واکسیناسیون علیه ویروس کرونا، رعایت این موارد دیگر لازم نخواهد بود.

واقعیت این است که کارشناسان می گویند استفاده از ماسک و رعایت فاصله گیری فیزیکی حداقل باید تا سال دیگر ادامه پیدا کند. علاوه بر این، ممکن است به محض دریافت واکسن، نیاز به داروی ضد ویروسی مانند رمدسیور (remdesivir) به طور کامل برطرف نشود.

  • بی نیازی برخی ملل یا قومیت ها به واکسن کرونا

برخی گروه ها، افراد یا ملیت ها اعتقاد دارند که به واکسن کرونا نیازی ندارند. آمار مبتلایان و مرگ و میر کرونا در برخی کشورها کم بوده و در صورت ابتلا میزان بهبودی نیز قابل توجه بوده بنابراین این تصور غلط ایجاد شده که افراد این کشورها نیازی به واکسن کرونا نخواهند داشت. واقعیت این است که امکان دارد در برخی مناطق شیوع ویروس کرونا نسبت به برخی دیگر از مناطق جهان کمتر باشد اما این ویروس هنوز کشنده خواهد بود. بنابراین همه افراد در سطح جهان نیاز به واکسن کرونا خواهند داشت.  

مطالعات نشان داده است که افراد بدون نشانه و یا با علائم خفیف در حال گسترش این همه گیری هستند. علاوه بر این، ویروس کرونا می تواند به ایجاد اثرات طولانی مدت روی افرادی که از این بیماری بهبود پیدا کرده اند، منجر شود. بنابراین واکسینه شدن علیه ویروس کرونا مهم است.

  • واکسینه شدن به واکسن کرونا ما را به کرونا مبتلا می کند

این باور غلط شاید بزرگترین مانع در راه واکسیناسیون گسترده علیه ویروس کرونا باشد. بسیاری از افراد نگران این مساله هستند که با تزریق واکسن کرونا، به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شوند. واقعیت این است که یک واکسن در واقع از ویروس کاملا ضعیف یا غیرفعال شده یا بخشی از ویروس ضعیف شده، تشکیل شده است تا موجب بیماری نشود.

زمانی که یک واکسن تولید می شود، پیش از تولید، مراحل آزمایش آن در آزمایشگاه روی سلول های آزمایشگاهی، سپس روی جانوران آزمایشگاهی و پس از آن روی انسان ها انجام می شود. یک واکسن فقط زمانی برای استفاده عموم تایید می شود که آزمایش های ایمنی، اثربخشی و مصونیت آن در آزمایش های پیش بالینی و بالینی برای استفاده در انسان مثبت ارزیابی  شود. با این وجود باید در نظر داشت که احتمال بروز عوارض جانبی جزئی با هر واکسنی وجود دارد.

فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا