وجود آب در ماه تایید شد

به گزارش سیناپرس در پی اعلام ناسا از یک کشف هیجان انگیز درباره ماه که توسط بزرگترین رصدخانه هوابرد جهان (سوفیا) در پروژه آرتمیس صورت گرفته است، دوربین مادون قرمز روی دیگری از حقایق ماه را نشان داد. این اکتشاف به یافتن آب در سطح ماه مربوط می‌ شود. در حقیقت برای نخستین بار، آب در سطح روشن ماه تأیید شد.

سازمان فضایی آمریکا (ناسا) در یک کنفرانس آنلاین تلفنی  که در بیست و ششم ماه اکتبر 2020 صورت گرفت، وجود آب در ماه را تایید کرد.  این کشف نشان می دهد که ممکن است این ماده حیاتی در سطح ماه توزیع شود و محدود به مکان های سایه دار و سرد نباشد. گفتنی است سوفیا (رصدخانه بزرگ بر مبنای مادون قرمز) مولکول های آب را در دهانه کلاویوس کشف کرده است. کلاویوس یکی از بزرگترین دهانه های قابل مشاهده از زمین است که در منطقه جنوبی ماه قرار دارد.

پل هرتز، مدیر بخش اخترفیزیک در اداره ماموریت های علمی در مقر ناسا در واشنگتن، گفت: «پیشتر، نشانه هایی از آبی که می شناسیم به دست آورده بودیم و احتمال می دادیم که در قسمت روشن ماه وجود داشته باشد، اما حالا می دانیم که وجود دارد. این کشف، درک ما از سطح ماه را به چالش کشید و سوالات جالب توجهی برای ما در مورد منابع مربوط به کاوش در اعماق فضا ایجاد کرد.»

به گزارش سیناپرس، گفتنی است، هنگامی که فضانوردان آپولو در سال 1969 برای اولین بار از ماه بازگشتند، تصور می شد که کاملا خشک است. اما هانیبال، که اکنون دانشجوی فوق دکترا در مرکز پرواز فضایی Goddard ناسا در مریلند است، گفت: «به طور طبیعی بدون جو غلیظ، آب روی سطح روشن ماه که دارای نور خورشید است باید از دست برود و تبخیر شود. اما امروز فهمیدیم که این ماده گرانبها وجود دارد. به اعتقاد من چیزی باید آن را به دام انداخته باشد.»

به استناد یافته های جدید ناسا، تخمین زده شده است، نخستین زن و مرد در سال 2024 به ماه فرستاده خواهند شد تا زمینه دیگر جهش بزرگ بشر یعنی اکتشاف انسان در مریخ در دهه 2030 فراهم شود.

گزارش:مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا