اضطراب و استرس کرونا شایع‌ترین شکایات تماس گیرندگان با سامانه مشاوره تلفن

نتایج یک پژوهش با عنوان «ویژگی های جمعیت شناسی و شایع ترین شکایات در تماس گیرندگان با سامانه مشاوره اضطراب  و استرس تلفنی جهاددانشگاهی» بیشترین گروه خدمت‌گیرنده از سامانه مشاوره تلفنی زنان متأهل در بازه سنی ۳۰ تا ۳۹ سال بوده و مهم‌ترین علت تماس، اضطراب سلامتی در گروه تماس‌گیرندگان بدون علامت ابتلا به بیماری کرونا بوده است.
این پژوهش توسط پژوهشگران جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با هدف بررسی ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و شکایات شایع در تماس‌گیرندگان با خط مشاوره تلفنی اضطراب و استرس ناشی از بیماری کرونا انجام شده است.
در متن این مقاله آمده است: همه‌گیری بیماری کرونا و اجرای قرنطینه، اثرات مختلفی بر جنبه‌های روانی و اجتماعی افراد جامعه گذاشته است. عدم وجود هرگونه درمان یا پیشگیری قطعی از بیماری کووید ـ ۱۹، استرس و نگرانی زیادی را در جوامع ایجاد کرده است.
نتایج مقاله حاضر نشان داد۶۵/۸درصد از تماس‌گیرندگان زن بوده‌اند. میانگین سن تماس‌گیرندگان با سامانه ۴۴/۱۴ سال بوده است. ۷۷/۷ درصد متأهل بوده‌اند. ۴۱/۵ درصد از تماس‌گیرندگان بدون داشتن علائم، ترس و اضطراب از ابتلا به کرونا داشتند. همچنین ۲۶/۶ درصد اضطرابشان به دلیل ترس از مبتلا شدن بستگان درجه‌یک بود که در حال حاضر سالم بودند. در ۸/۵ درصد اضطراب، ناشی از مشکلات اقتصادی و از دست دادن شغل یا درآمد بود.
این مطالعه به صورت مقطعی (توصیفی) انجام شد و تعداد ۱۹۷۸ تماس (با مدت زمان بالای یک دقیقه) با سامانه مشاوره تلفنی اضطراب و استرس جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی شهید بهشتی مورد بررسی قرار گرفتند. جمع‌آوری اطلاعات بر اساس چک‌لیست ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و علت تماس با سامانه مشاوره بود که توسط محققین تنظیم و در اختیار مشاوران قرار گرفته بود.
 این مقاله توسط فرج حسینیان سراجه‌لو، رزا راشدی، هاله فاتح، حمیدرضا شهبازپور، بهاره کاشانی موحد نگارش شده و در مجله «علمی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی قزوین» منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا