یونان در رتبه ۴۴ برترین زیست‌بوم‌های استارتاپی جهان

در همین رابطه، نیروی کار متخصص و تشریفات زائد ادرای به ترتیب به عنوان مهمترین نقاط قوت و ضعف این کشور در عرصه نوآوری و فعالیت‌های استارتاپی مطرح است.

 بر اساس آخرین رتبه‌بندی موسسه StartupBlink، کشور یونان در رده 44 برترین زیست‌بوم‌های استارتاپی جهان قرار دارد. مساله‌ای که حاکی از وضعیت به مراتب بهتر سایر کشورهای جنوب اروپا مانند پرتغال، اسپانیا و ایتالیا نسبت به یونان در این زمینه است.

در اینجا،گفتنی است که تنزل دو پله‌ای یونان در این فهرست نسبت به سال 2019، نه به معنای افت فعالیت‌های نوآورانه و استارتاپی در آن بلکه عمدتا ناشی از جهش چشمگیر دو کشور برزیل و نروژ در این عرصه است. در همین رابطه، در میان برترین شهرهای استارتاپی جهان نیز یونان با شش پله سقوط نسبت به سال گذشته در رده 107 قرار گرفته است.  

علیرغم برخی اقدامات صورت گرفته توسط دولتمردان یونان به ویژه طی سالیان گذشته، زیست‌بوم استارتاپی این کشور همچنان با برخی چالش‌های عمده مواجه است که از آن جمله می‌توان به حجم بالای تشریفات زائد اداری اشاره کرد. مساله‌ای که منجر به مهاجرت تعداد زیادی از صاحبان ایده و شرکت‌های استارتاپی یونانی به سایر مناطق جهان شده است. در همین زمینه، قوانین سخت‌گیرانه دولت یونان در مورد مساله تامین اجتماعی و حمایت از نیروی کار که در اکثر موارد باعث تحمیل هزینه‌های قابل توجه به استارتاپ‌های این کشور می‌شود نیز از جمله دیگر چالش‌های موجود در این عرصه است.  

علیرغم چالش‌های فوق، وجود برخی مولفه‌ها در اقتصاد یونان، جذابیت زیست‌بوم استارتاپی این کشور را همچنان برای برخی از فعالان این حوزه حفظ کرده است. تعداد زیاد نیروی کار ماهر و متخصص را می‌توان به عنوان مهمترین مزیت یونان در اقتصاد دانش‌بنیان در نظر گرفت. کشور نسبتا کوچکی که در سال 2018، در رتبه 11 جهان از حیث تعداد فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی و علوم پایه قرار گرفت. از جمله دیگر جذابیت‌های یونان برای فعالان حوزه نوآوری و استارتاپ می‌توان به هزینه‌های اندک زندگی و همچنین موقعیت جغرافیایی مناسب این کشور اشاره کرد.

به طور کلی، بروز اپیدمی کووید 19 و بحران اقتصادی ناشی از آن منجر به اقدامات گسترده فعالان عرصه نوآوری و استارتاپ در اقصی نقاط جهان در جهت یافتن راهکارهایی برای عبور از وضعیت فعلی شده است.

تلاش برخی از شرکت‌های استارتاپی یونان در جهت ایجاد و گسترش ساز و کارهای نوآورانه در صنعت گردشگری این کشور (صنعت گردشگری از جمله صنایع بسیار آسیب‌پذیر در مقابل شیوع ویروس کرونا بوده و این در حالی است که بخش بزرگی از تولید ناخالص داخلی یونان متکی به این صنعت است) را در همین راستا می‌توان تفسیر کرد. حمایت گسترده دولتمردان یونان از این گونه فعالیت‌ها، علاوه بر ترمیم بخش‌های آسیب دیده، عمدتا با هدف تنوع‌بخشی به اقتصاد و کاهش آسیب‌پذیری آن در مقابل نوسانات داخلی و خارجی است.

منبع:اقتصاد آنلاین

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا