مطالعه روی داروی فاموتیدین برای درمان کرونا

دکتر رضا ملک زاده در گفتگو با مهر درباره موضوع ورود داروی درمان معده به پروتکل درمانی برای کروناویروس گفت: با توجه به عدم موثر بودن داروهای ضد ویروس برای درمان بیماران بستری کووید ۱۹، قرار شده است مطالعاتی هم در ایران و هم در دنیا در زمینه درمان سرپایی بیماران با دیگر داروهای ضد ویروس انجام می‌شود.

وی افزود: یکی از داروهایی که در این زمینه مطرح شده است داروی فاموتیدین Famotidine است اما انشاالله زمانی که این مطالعه شروع شد اخبار آن به اطلاع می‌رسد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت یادآور شد: بیش از ۶ دارو اکنون مدنظر متخصصان است که در دست بررسی قرار دارد و احتمالاً بخشی از آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برنامه مطالعاتی بر این قرار است که افرادی که مبتلا می‌شوند با این داروها درمان شوند تا بیماری آنها پیشرفت نکند و نیاز به بستری نداشته باشند.

وی درباره نتایج مطالعات پلاسمادرمانی برای درمان بیماران مبتلا به کروناویروس گفت: مطالعاتی منتشر شده است اما هنوز درمان موثری برای کرونا ویروس وجود ندارد و موضوع پلاسما درمانی هم هنوز در دست بررسی و تحقیق است.

ملک زاده تاکید کرد: از همه درمان‌ها و داروها موثرتر، موضوع پیشگیری از ابتلا به کرونا است. افراد باید تلاش کنند که مبتلا نشوند و استفاده از ماسک و اجرای فاصله گذاری را جدی بگیرند.

وی افزود: نکته مهم این است که با وجود مطالعات بسیار زیادی که انجام شده است هنوز از نظر علمی درمان موثر و قطعی برای بیماری کرونا وجود نداشته است اما در مورد بیماران بستری در بیمارستان‌ها مراقبت‌های بهداشتی و دادن اکسیژن برای هر بیماری موثر است.

معاون وزیر بهداشت درباره تحقیقات ایرانی در زمینه موتاسیون و جهش کروناویروس گفت: در ایران تحقیقات زیادی در مورد جهش ویروس صورت گرفته و مشخص شده است که نوع اولی که در ایران پیدا شد از نوع همان ویروس ووهان چین آمده بود و جهش نداشت و بیماری ملایم‌تر بود.

وی افزود: از حدود ۲ ماه پیش کرونا ویروسی که در اروپا و ایتالیا جهش پیدا کرده بود، وارد ایران شده است و بخش عمده‌ای که بیمار می‌شوند از این نوع کروناویروس که از اروپا آمده و جهش یافته است مبتلا شده‌اند که بیماری واگیرتر و انتشار آن به مراتب بیشتر است.

ملک زاده اضافه کرد: بیماری بسیار شدیدتر شده و ویروس سرایت بیشتری پیدا کرده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا