درمان اختلالات رشد عصبی کودکان با داروی ضد صرع

بر اساس مطالعه ای که نتایج آن دو روز پیش در نشریه معتبر و بین المللی Scientific Reports منتشر شده است، کودکان متولد شده از مادرانی که در دوران بارداری داروی ضد صرع «والپروات سدیم» استفاده کرده باشند، ممکن است چهار تا پنج برابر بیشتر از سایر کودکان در معرض خطر ابتلا به اختلالات رشد عصبی در اوایل کودکی باشند.

در این پژوهش که توسط آژانس ملی دارو و تولیدات مرتبط با سلامت فرانسه انجام شده است، محققان مشاهده کردند که پنجاه نفر از 991 کودک فرانسوی یعنی معادل 5 درصد که توسط مادران خود در معرض والپروات سدیم قرار داشتند، در 5 سال اول عمر خود دچار اختلالات عصبی رشدی شدند.

این بررسی با استفاده از سوابق پزشکی ناشناس از حدود یک میلیون و هفتصد هزار کودک متولد فرانسه از ژانویه 2011 تا دسامبر 2014 انجام شده است.

طبق یافته های این پژوهش، کودکانی که قبل از تولد در معرض والپروات سدیم قرار داشتند، احتمال معلولیت ذهنی 5.1 برابر، احتمال مشکلات زبانی، یادگیری و اختلالات حرکتی 4.7 برابر بیشتر خطر ابتلا به اختلالات طیف اوتیسم را 4.6 بیشتر نشان دادند.

البته طبق همین یافته ها، کودکانی که فقط در سه ماهه اول در معرض این دارو بوده اند و یا تحت تاثیر دوزهای پایین تری از این دارو قرار داشتند، دچار خطرات کمتری گردیده اند.

همچنین طبق نتایج حاصل از این تحقیق، داروهای ضد صرع دیگری مثل لاموتریژین، كاربامازپین و پرگابالین نیز دارای خطراتی در این خصوص هستند. ولی برای سایر داروهای موجود و قابل مصرف برای صرع مثل کلونازپام، گاباپنتین، لوتیراساتام یا اگزکاربازپین چنین افزایش خطری مشاهده نشده است.

این یافته های تحقیقاتی، می توانند توسط پزشکان برای کنترل بیماری صرع در مادران باردار به طور ویژه ای مورد استفاده قرار گرفته و خطرات موجود برای جنین و نوزاد را کاهش دهند.

نویسنده: محمدرضا شجاعیه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا