روابط زناشویی را در کرونا فراموش نکنید

این روزها با توجه به شیوع ویروس کرونا، ممکن است این روابط زناشویی هم دستخوش تغییراتی شده باشد که بی توجهی به آن می تواند دیگر ابعاد زندگی مشترک را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

دکتر بهزاد قربانی، روانپزشک و عضو هیأت علمی پژوهشگاه ابن سینا درگفتگو با سیناپرس عنوان کرد: اگر روابط زناشویی در بستر زندگی مشترک باشد، زن و شوهر از نظر رابطه زناشویی محدودیتی ندارند و محدودیت های بهداشتی بیشتر در مورد افرادی مطرح می شود که روابطی خارج از چارچوب زندگی زناشویی را تجربه می کنند و با افرادی غیر از همسران خود در ارتباط هستند که بیشتر در قالب بیماری های انتقال یافته از طریق جنسی مطرح می شود.

در حال حاضر، محققان بر این باورند که ویروس کرونا از طریق تنفس یا ترشحات مخاط انتقال می یابد و خوشبختانه فرضیه های ثابت شده ای مبنی بر این که کرونا از طریق روابط جنسی قابل انتقال است،وجود ندارد، اما این مطلق نیست و به دلیل نوپدید بودن این ویروس، هر روز شاهد تحقیقات جدیدتری هستیم

به گفته او، اگر زن و شوهر در بستر زندگی مشترک اقدام به برقراری رابطه جنسی کنند، هیچ محدودیتی وجود ندارد و حتی توصیه می کنیم که بیشتر به روابط زناشویی بپردازند چون باعث می شود روابط غیرجنسی آنها هم از کیفیت بالاتری برخوردار شود.

این روانپزشک درگفتگو با سیناپرس ادامه می دهد: جمله ای در زوج درمانی وجود دارد با این مضمون که برای درمان روابط بین زوجین، ابتدا باید این رابطه و درمان را از اتاق خواب آغاز کرد؛ به عبارتی، اگر روابط جنسی بهبود یابد، روابط غیرجنسی نیز درمان می شود و برعکس، اگر روابط غیرجنسی هم خوب باشد، زن و شوهری که ارتباط خوبی داشته و درک بالایی از هم دارند، طبیعتا رابطه جنسی پربارتر و گرم تری هم خواهند داشت و درک بهتری در طول رابطه از یکدیگر دارند و بهتر می توانند به یکدیگر ابراز علاقه کرده و حتی به پیش نوازی بپردازند.

بیماری های جنسی را درمان کنید

این عضو هیأت علمی پژوهشگاه ابن سینا درباره خطرات و بیماری هایی که سلامت روابط جنسی زوجین را تهدید می کند، می گوید: ممکن است زن یا مرد به بیماری های جنسی مبتلا شوند که در این زمان توصیه می کنیم رابطه جنسی حتما کنترل شده و از طریق کاندوم صورت گیرد و حتما باید در اسرع وقت عفونت انتقال یافته از راه جنسی درمان شود.

او ادامه می دهد: البته برخی بیماری ها مانند زگیل تناسلی، هپاتیت B یا ایدز، یا ویروس هرپس، درمان فوری ندارند. بسیاری از این بیماری های قابل انتقال از طریق جنسی ویروس هستند و ویروس ها درمان مشخصی ندارند و بهترین کار در چنین شرایطی رعایت اصول پیشگیری است. اگر واکسن آن بیماری وجود دارد، حتما باید واکسن آن را تزریق کنند. به عنوان مثال، برای هپاتیت B و زگیل تناسلی واکسن موجود است و حتما باید از محافظ یا کاندوم در طول رابطه استفاده شود.

او اشاره می کند که علاوه بر بیماری های ویروسی جنسی، برخی بیماری های قابل انتقال جنسی میکروبی هم مانند سوزاک و سیفیلیس هستند که درمان های آنتی بیوتیکی دارند و بیمار سریع تر نتیجه می گیرد و مانند ویروس به درمان درازمدت نیاز ندارند.

در کرونا روابط جنسی را ترک نکنید

این پزشک متخصص درباره برقراری روابط زناشویی در دوران کرونا به خبرنگار سیناپرس گفت: در حال حاضر که بسیاری از خانواده ها دوره قرنطینه را می گذرانند، باید زوجین را تشویق کنیم از این روابط در دوران کرونا غافل نشوند. پرداختن به این کار گذراندن دوران قرنطینه را برای آنها راحت تر می کند و هم باعث می شود روابط عاطفی آنها تحکیم شود.

او در ادامه عنوان می کند: اگر کسی شک می کند که بیمار است و علائمی در خود مشاهده می کند؛ حتی اگر علائم سرماخوردگی مانند آبریزش بینی، عطسه و حتی سرفه های خیلی محدود و مشکوک دارد، باید سعی کند در روابط جنسی از بوسیدن و معاشقه تا حد امکان خودداری کنند و این کار را به حداقل برسانند.

او توصیه می کند افراد با توجه به علائمی که دارند و مشکوک به کرونا هستند، بهتر است رابطه جنسی را تا زمان اطمینان از عدم ابتلا به کرونا متوقف کنند. چون بیماری کرونا از طریق بوسیدن و تنفس منتقل می شود، اگر حتی مشکوک به کرونا هستید، برای حفظ سلامتی همسر و حتی فرزندان، از رابطه دهانی پرهیز کنید یا کلا رابطه را عقب بیاندازید تا مطمئن شوید علائم مربوط به سرماخوردگی است یا کرونا.

قربانی ادامه می دهد :اگر سرماخوردگی باشد که بعد از چند روز بهبودی، می توانید رابطه جنسی را داشته باشید اما در شرایط فعلی که هر علامتی می تواند مشکوک به کرونا باشد، زوجین باید احتیاط کنند تا زمانی که به طور قطع مشکل مشخص شود.

انتقال کرونا از رابطه جنسی ثابت نشده

او درباره اثبات علمی انتقال ویروس کرونا از طریق رابطه جنسی می گوید: در حال حاضر، محققان بر این باورند که ویروس کرونا از طریق تنفس یا ترشحات مخاط انتقال می یابد و خوشبختانه فرضیه های ثابت شده ای مبنی بر این که کرونا از طریق روابط جنسی قابل انتقال است،وجود ندارد، اما این مطلق نیست و به دلیل نوپدید بودن این ویروس، هر روز شاهد تحقیقات جدیدتری هستیم که ممکن است یافته های قبلی را اصلاح کند. اما چون بوسه و معاشقه از طریق دهان و هم کلام شدن در صورت مشکوک بودن به کرونا می تواند راه انتقال باشد، افراد باید در چنین شرایطی از برقراری رابطه خودداری کنند.

البته قربانی تأکید می کند که در بسیاری از موارد چنانچه یکی از زوجین هم به کووید19 مبتلا شده باشد، حتی در صورت عدم برقراری رابطه جنسی، به دلیل انتشار ویروس در فضای خانه، احتمال انتقال بسیار بالاست و در مواردی هم که افراد عنوان می کنند که آلوده نشده اند، ممکن است ناقلان بدون علامت باشند و تنها علائم بالینی ندارند.

گفتگو:ندا اظهری

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا