تب‌سنج غیرتماسی ساخته شد

به گفته‌ی حسین حسینی نژاد، سرپرست تیم پژوهشی سازنده این تب‌سنج، این تیم طی چند ماه اخیر با تلاش های متعدد توانسته تب سنج پزشکی را که به صورت غیر تماسی با فاصله ۳ سانتی متری می‌تواند دمای داخل بدن را با دقت بالا اندازه گیری کند، تولید کند.

وی خاطر نشان کرد: سنسورهای به کار رفته در این نوع تب سنج دقت بسیار بالایی دارند که آن را در ردیف تب سنج های دقیق پزشکی قرار می‌دهد.

حسینی نژاد افزود: با توجه به اینکه در چند ماه اخیر شیوع ویروس کرونا موجب از دست دادن تعدادی از هموطنان عزیزمان شده است، ولی متاسفانه غربالگری های مربوط به آزمایش کرونا را با تب سنج های معمولی انجام می دهند که کارایی مناسبی ندارند، با توجه به این موضوع ما اقدام به ساخت این نوع تب سنج غیر تماسی کردیم که غربالگری کرونا را با دقت بسیار بالا انجام می دهد. طراحی، ساخت و مونتاژ قطعات آن نیز توسط پژوهشگران دانشکده مهندسی برق انجام شده است.

وی با بیان این که «نمونه‌های ارزان قیمت این تب‌سنج‌ها دقت کافی و لازم برای اندازه‌گیری دمای بدن را ندارند»، گفت: البته نمونه‌های گران قیمت خارجی دقت مناسبی دارند اما قیمت بسیار بالای آنها دسترسی را مشکل کرده است؛ با این وجود همانطور که قبلاً نیز اشاره شد این نوع تب‌سنج غیر تماسی اطلاعات را با دقت بسیار بالا ارائه می‌دهد. از دیگر قابلیت‌های مهم تب‌سنج غیر تماسی، امکان اتصال به تلفن همراه و انتقال اطلاعات به آن است.

وی در پایان اظهار کرد: در هفته‌های آتی چند نمونه دیگر از این نوع تب سنج تولید خواهد شد و اکنون در حال اخذ مجوز و استانداردهای لازم هستیم، پس از کسب مجوز اقدام به تولید انبوه خواهیم کرد.

در اجرای این طرح، کارشناس مسئول آزمایشگاه دانشکده مهندسی برق، الهام کرمانی و سه نفر از دانشجویان این دانشکده، دانیال کاتوزیان، رامین قلندری زاده و سید محمد امین موسوی همکاری داشتند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا