مأموریت سایوز 3

  • مأموریت سایوز 3

فضاپیمای سایوز 3 اتحاد جماهیر شوروی سابق در تاریخ 26 اکتبر 1968 به فضا پرتاب شد. فرماندهی این مأموریت که 4 روز به طول انجامید، برعهده گئورگی برگوی بود.

  • درگذشت آرتور کورنبرگ

آرتور کورنبرگ، بیوشیمیست آمریکایی در 3 مارس 1918 متولد شد. وی به دلیل کشف مکانیسم‌های در سنتز بیولوژیکی DNA جایزه نوبل فیزیولوژی – پزشکی 1959  را دریافت کرد. کورنبرگ در 26 اکتبر 2007 درگذشت.

  • درگذشت چارلز پدرسن

چارلز جان پدرسن، شیمیدان آمریکایی در 3 اکتبر 1904 به دنیا آمد. وی برای توصیف روش‌های سنتز اتر موفق به دریافت جایزه نوبل شیمی 1987 شد. پدرسن در 26 اکتبر 1989 درگذشت.

  • درگذشت گرتي ترزا كوري

خانم گرتي تِرَززا رادنيتْزْ كوري از پزشكان برجسته قرن بيستم در نيمه اوت 1896م در پراگ پايتخت چك متولد گرديد و در پايان تحصيلات دبيرستاني وارد دانشكده پزشكي پراگ شد. وي در 24 سالگي دكتراي پزشكي خود را دريافت نمود و در همان سال با يكي از پژوهشگران كشور خود به نام كارل كوري ازدواج نمود و از آن پس در كنار هم به كارهاي تحقيقاتي پرداختند. آنها در سال 1922 به امريكا رفته و پس از 5 سال تابعيت اين كشور را پذيرفتند. اين دو پس از چند سال فعاليت در بخش‏ هاي علمي، نخستين تحقيقات خود را به بررسي فعاليت انسولين در تنظيم ميزان قند خون اختصاص دادند و سرانجام موفق به جداسازي تركيب خاصي از گلوكز در بافت‏ هاي عضلاني شدند كه تا آن زمان ناشناخته بود. عضويت در آكادمي علوم و استادي بيوشيمي دانشگاه و دريافت جوايز از ديگر افتخارات دكتر گرتي كوري به حساب مي‏آيد. اين زوج دانشمند به دليل تحقيقات مهمي كه منجر به كشف راه ‏هاي تغيير شكل گليكوژن در كبد گرديد، در سال 1947م به دريافت جايزه نوبل پزشكي نائل آمدند.گرتي كوري سرانجام پس از 61 سال زندگي و تلاش علمي در 26 اكتبر 1957م درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا