آیا آینده جهان تاریک‌تر خواهد بود؟

سیناپرس: محققان به تازگی دریافته‌اند ماده تاریک که بیشتر جهان از آن ساخته شده و مانند داربست‌های کیهانی عمل می کند،به آرامی در حال محو شدن است.در واقع ماده تاریک توسط انرژی تاریک بلعیده می شود.

این تحقیقات در مجله Physical Review Letters که توسط انجمن فیزیک آمریکا منتشر می شود به چاپ رسیده است.در این تحقیقات به این موضوع پرداخته شده است که انرژی تاریک بر اساس فعل و انفعالاتی رشد می کند و باعث کاهش ماده تاریک می‌شود،همین امر باعث کاهش به وجود آمدن ساختارها در جهان می شود.

پروفسور David Wands ،مدیر موسسه تحقیقاتی گرانشی و کیهان شناسی در پورتسموث و یکی از اعضای تیم این پروژه می گوید:این تحقیقات در مورد خواص اساسی فضا- زمان در مقیاس کیهانی است،همچنین در مورد جهان ما و آینده آن است.

اگر انرژی تاریک همچنان رشد کند و ماده تاریک تبخیر شود،ما به یک فضای بینهایت بزرگ خالی خواهیم رسید که هیچ چیزی در آن وجود ندارد،جهانی خسته کننده که هیچ چیز در آن نیست.

ماده تاریک چارچوب هایی را برای رشد ساختارهای جهان فراهم می کند.کهکشان هایی که ما اکنون می بینیم بر اساس همین چارچوب شکل گرفته‌اند.با تبخیر ماده تاریک رشد ساختارها نیز کاهش می یابد.

در سال 1998 هنگامی که کیهان‌شناسان اعلام کردند شتاب جهان در حال افزایش است و جهان رو به رشد است،تئوری ثابت بودن انرژی تاریک در سرتاسر فضا-زمان به عنوان یک اصل کیهان‌شناسی(ثابت کیهانی)شناخته شد.ولی اکنون دانشمندان در رم و پورتسمونث معتقدند توضیح بهتری برای این مساله یافته‌اند.آنها معتقدند انرژی بین ماده تاریک و انرژی تاریک جابه جا می شود.

این تیم نظریات خود را بر اساس تعدادی از بررسی های نجومی مانند نقشه برداری دیجیتالی آسمان انجام داده‌اند.آنها روش های زیادی را برای نشان دادن انواع مختلف ساختارهای انرژی تاریک استفاده کرده‌اند.

تیم محقق ماه‌ها وقت صرف کردند و اطلاعات رصدی بدست آمده و موجود را بررسی کردند.پروفسورWands می گوید:اکنون نسبت به سال 1998 اطلاعات بیشتری در دست داریم،به نظر می رسد با بررسی این اطلاعات مدل قبلی ثابت کیهانی،دیگر نمی تواند توضیح قابل قبولی برای انرژی تاریک ارائه دهد.ما فکر می کنیم مدل بهتری برای انرژی تاریک ارائه خواهیم داد.

در اواخر سال1990 کیهان‌شناسان متقاعد شده بودند که  عاملی وجود دارد که باعث انبساط و رشد جهان می شود.ساده ترین تبیین برای این اتفاق این بود که تصور کنیم انرژی چگالی در این فضای خالی خلا مانند وجود دارد که همان ثابت کیهانی است.به هر حال شواهدی برای انبساط جهان وجود دارد و این مدل ساده به تنهایی نمی تواند توضیحی برای اطلاعات جدید بدست آمده از طریق داده های رصدی پیشرفته باشد.به خصوص اگر بدانیم رشد ساختارهای کیهانی،کهکشان‌ها و خوشه‌های کهکشانی آرام‌تر از چیزی باشد که قبلا تصور می شد.

پروفسورDragan Huterer  کیهانشناس از دانشگاه میشینگان،این تحقیق را بررسی کرده است و معتقد است دانشمندان باید بیشتر این موضوع را مورد توجه قرار دهند.

او می گوید:این مقاله بسیار جالب است،هر زمانی که تحقیقات جدیدی در این باره انجام می شود ما می فهمیم اطلاعات ما در این زمینه بسیار اندک است.ما اکنون می دانیم مدل های گذشته با اطلاعات و داده های جدید بدست آمده اندکی تقابل دارد و این مساله جای کار بسیار دارد.