آزمایشگاه سنجش تجهیزات رادیویی برد کوتاه راه‌اندازی شد

رجب فلاحی گفت: آزمایشگاه تائید نمونه سنجش EIRP وسایل برد کوتاه با جدیدترین تجهیزات مطابق با استاندارد جهانی به تازگی آغاز به کار کرده و اکنون پذیرای سازمانها، صنعت، واردکنندگان، تولیدکنندگان، شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها است.

وی با بیان اینکه پس از راه‌اندازی آزمایشی و انجام تست‌های اولیه، هم اکنون آزمایشگاه آماده خدمت رسانی به مشتریان و انجام پروژه‌های سفارشی است، ادامه داد: این آزمایشگاه قابلیت اندازه‌گیری حداکثر توان تشعشعی، میزان تداخل فرکانسی و سایر آزمون‌های مشخصات رادیویی وسایل برد کوتاه با فناوری‌های بیسیم نظیر WiFi، Bluetooth، Zigbee، UWB، RFID و FMstereo را در شرایط محیطی دما/رطوبت دارد.

فلاحی گفت: با توجه به فاصله نزدیک کاربران با وسایل برد کوتاه و استفاده طولانی مدت از آنها، انطباق حداکثر توان تشعشعی با معیارهای استاندارد، در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان و ارتقای سلامت جامعه لازم بوده و در رفع نگرانی کاربران و تضمین شرایط بهداشت تشعشع، موثر است. البته استفاده از این وسایل نیازی به دریافت مجوز فرکانسی از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ندارد، لذا تضمین عدم تداخل فرکانسی چنین وسایلی قبل از واردات/تولید برای مدیریت فضای فرکانسی کشور ضروری است.

به گفته وی، آزمایشگاه تائید نمونه سنجش EIRP وسایل برد کوتاه دارای اتاق بدون انعکاسی به ابعاد ۸m×۵m×۳.۵m ‪(L×W×H)‬ و با ایزولاسیون بالای ۱۰۰dB در گستره‌ فرکانسی وسیع ۱۰MHz تا ۴۰GHz است که در فضای ۲۵۰ متر مربع نصب شده است و پذیرای شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌هایی است که فاقد چنین امکانی هستند. این آزمایشگاه می‌تواند به آنها از مرحله تحقیق و توسعه تا مرحله تجاری سازی محصولات خدمات ارائه کند.

عضو هیات علمی گروه ارتباطات رادیویی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: حتی واردکننده‌هایی که نیاز به دریافت مجوز از سازمان ملی استاندارد یا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دارند نیز می‌توانند با استفاده از این آزمایشگاه که نقش همکار برای این سازمان‌ها را دارد، بخش قابل توجهی از مراحل دریافت مجوز را پیش ببرند.

فلاحی خاطرنشان کرد: برای تحقق ایران هوشمند در تمامی حوزه‌های مشتمل بر خودروهای خودران، بیمارستان‌های هوشمند، صنعت، کشاورزی و شهرهای هوشمند، به استفاده گسترده‌ای از وسایل برد کوتاه نیاز است که با ورود شبکه ۵G و گسترش IoT این مسأله شتاب بیشتری پیدا خواهد کرد و در نتیجه تعداد مراجعه کنندگان به آزمایشگاه افزایش خواهد یافت.

وی گفت: آزمایشگاه‌هایی در سطح کشور برای ارزیابی مشخصات رادیویی وسایل برد کوتاه فعالیت می‌کنند اما هیچ یک مطابقتی با اصول و استانداردهای بین المللی درنظر گرفته شده در پیاده‌سازی این آزمایشگاه را ندارند. این آزمایشگاه نخستین آزمایشگاهی در کشور است که با برخورداری از جدیدترین و به روزترین دستگاه‌ها، امکان پوشش فناوری‌های جدید را دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا