مداد رنگی بیشترین آسیب را به چشم کودکان می زند

آسیب‌های چشمی از علل شایع نابینایی در سراسر جهان هستند و یک‌سوم این آسیب‌ها در کودکان رخ می‌دهد. بسیاری از این صدمات قابل پیش‌بینی نیستند، به خصوص اگر این صدمات توسط نوشت‌افزارها ایجاد شوند.

دکتر سید علی طباطبائی و دکتر محمد سلیمانی؛ پژوهشگران مرکز تحقیقات چشم‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران به همراه همکارانشان در این مطالعه به بررسی ۳۶ کودک کم‌تر از ۱۵ سال با صدمه چشمی ناشی از مداد یا خودکار که به بیمارستان فارابی مراجعه کرده‌بودند، پرداختند. هدف از این مطالعه بررسی ویژگی‌های اپیدمیولوژیکی و تشخیص صدمات چشمی وارده به کودکان است.

در این مطالعه بیماران دارای آسیب‌های نافذ چشم، بیماران مشکوک به جسم خارجی داخلی چشم و بیماران دارای پارگی پلک و پوست اطراف چشم تحت عمل جراحی قرار گرفتند. همچنین  دید اصلاح‌شده بیماران نیز اندازه‌گیری شد.

بررسی‌های این مطالعه نشان داد که دامنه سنی کودکانی که در این پژوهش شرکت داشتند بین ۲ تا ۱۴ سال با میانگین ۵.۶ سال بود. تعداد افراد راست‌دست دو برابر چپ دست‌ها بود و آسیب‌های چشم راست نیز در حدود دو برابر آسیب‌های چشم چپ بود.

بررسی‌ها نشان داد که عامل اصلی آسیب در اکثر موارد مدادهای رنگی و سیاه است و همچنین در این پژوهش نسبت پسران به دختران ۱.۷۷ برابر بود.

محل اصلی آسیب در بیش‌تر موارد، قسمت فوقانی داخلی چشم بود. این موضوع از این جهت اهمیت دارد که این قسمت از کره چشم توسط پلک فوقانی پوشیده می‌شود و آسیب‌های این ناحیه ممکن است از نظر دور بمانند. به همین دلیل معاینه دقیق چشم و به خصوص این ناحیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. علت این امر می‌تواند عبور نوک مداد از ناحیه کانتوس داخلی و فرو رفتن آن به زیر پلک فوقانی باشد. توصیه می‌شود در صورت وجود هرگونه شبهه و عدم همکاری مناسب بیمار، معاینه کامل زیر بیهوشی انجام شود.

در کم‌تر از یک‌سوم بیماران، با این‌که جسم خارجی در معاینه بالینی یافت نشد، دارای جسم خارجی داخل چشمی بودند که در عمل جراحی مشخص شد. این امر اهمیت بررسی‌های تصویربرداری را مشخص می‌کند.

 به گفته پژوهشگران این مطالعه؛ دسترسی آسان و استفاده فراگیر از نوشت‌افزارها از عوامل شیوع آسیب چشمی توسط این وسایل و همچنین از عوامل دشواری کنترل و نظارت توسط والدین حین استفاده کودکان از آن‌ها است. گرچه ساختن هر یک از این وسایل بر طبق اصول ایمنی منطقی به نظر می‌رسد، ولی این روش به ندرت استفاده می‌شود. زیرا بسیاری از این وسایل غیر آسیب‌زا تلقی شده و استفاده از این وسایل به‌ویژه در کودکان مورد تشویق قرار می‌گیرد.

بنابراین محققان می‌گویند: «چشم‌پزشکان باید از احتمال آسیب ناشی از نوشت‌افزار در کودکان آگاهی کافی داشته باشند. به‌ویژه در مواردی که امکان معاینه کامل به علت عدم همکاری بیمار وجود نداشته باشد. امکان آسیب‌های مغزی هم‌زمان باید در نظر گرفته شود».

یافته‌های این مطالعه به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «صدمات ناشی از مداد و خودکار در کودکان» در فصل‌نامه چشم‌پزشکی بینا وابسته به بانک چشم جمهوری اسلامی ایران، منتشر شده است.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا