نمونه برداری کاوشگر ناسا از سیارک بن‌نو

کاوشگر فضایی اسیریس-رکس، متعلق به سازمان فضایی آمریکا، ناسا، توانسته با نزدیک شدن به سیارک بن‌نو، از سطح آن نمونه برداری کند.

پیام های رادیویی این کاوشگر بدون سرنشین که از فاصله ۳۳۰ میلیون کیلومتری زمین ارسال شده اند، تایید می کند که اسیریس-رکس با سیارک بن‌نو که حدود ۵۰۰ متر عرض دارد،‌ تماس برقرار کرده است.

ناسا پس از دریافت پیام های اولیه درباره موفقیت ماموریت این کاوشگر باید منتظر بماند تا از میزان و نوع مواد جمع آوری شده از سطح این سیارک اطمینان حاصل کند.

هدف ناسا گردآوری دست کم ۶۰ گرم تا یک کیلوگرم نمونه از سطح بن‌نو عنوان شده است.

ساختار شیمیایی سیارک بن‌نو بسیار ابتدایی است و محققان ناسا امیدوارند با مطالعه نمونه های جمع آوری شده از این سیارک به دانش بیشتری درباره ترکیبات شیمیایی اولیه خورشید و سیاره ها دست پیدا کنند.

تاماس زورباکن، مدیر علمی ناسا در واکنش به این موفقیت گفت: "این رخداد نقطه عطف این ماموریت فضایی بود. تا چند روز دیگر خواهیم فهمید که به چه مقدار از این نمونه شگفت انگیز که دهه ها برایش برنامه ریزی کردیم، دست پیدا کرده ایم ."

در صورتی که کاوشگر اسیریس-رکس به اندازه کافی نمونه برداری کرده باشد، برای بازگشت به زمین در سال ۲۰۲۳ آماده خواهد شد در غیر این صورت دوباره باید برای نزدیک شدن آن به سیارک بن‌نو تلاش شود.

کاوشگر اسیریس-رکس در سال ۲۰۱۶ به فضا پرتاب شد.

منبع:bbc

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا