روز جهانی توجه به لکنت زبان

  • روز جهانی توجه به لکنت زبان

یکم آبان ماه برابر با بیست و دوم اکتبر، از سال ۱۹۹۸ به عنوان روز جهانی توجه به لکنت زبان نامگذاری شده است. هدف از این نامگذاری، افزایش آگاهی عمومی نسبت به ناروانی گفتار است. میلیون ها نفر در سراسر دنیا از این اختلال گفتاری رنج می برند.

به اختلال در روانی گفتار و الگوی زمانی طبیعی آن که سخن گفتن را دشوار می‌سازد لُکنَتِ زبان گفته می‌شود.لکنت زبان عمدتاً و بطور کلی جز در موارد استثنایی در دوران خردسالی آغاز شده و یک پدیده خاص دوران کودکی است.

معمولاً از سنین ۲ تا ۴ سالگی شروع می‌شود. لکنت زبان از مهم‌ترین و متداولترین اختلالات تکلمی است. در سنین ۶ تا ۷ سالگی نیز که مصادف با زمان آغاز مدرسه‌است به لحاظ ویژگیهای عاطفی و سازگاری اجتماعی خاص این دوره موقعیت مناسبی است برای بروز لکنت زبان در میان کودکانی که بیشتر مستعد چنین اختلالی هستند. گاهی از موارد در دوران بلوغ نیز افرادی که قبلاً به نحوی لکنت زبان داشته‌اند دچار لکنت زبان می‌شوند.

  • روز آمار و برنامه ریزی

نقش روز افزون آمار و اطلاعات به عنوان پیش نیاز کلیه تصمیم گیریها،سیاستگزاری ها و برنامه ریزی ها بر کسی پوشیده نیست.این نقش در عصر اطلاعات به قدری بدیهی است که نظام آماری کشورها و حجم و کیفیت بانک های اطلاعاتی آنها نه تنها یکی از مهمترین شاخص های توسعه یافتگی کشورها به شمار می رود،بلکه متقابلاً نیز سیاستگزاری ها و برنامه ریزی های توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی کشورها،بدون در اختیار داشتن آمار کافی،صحیح و دقیق و بهنگام ممکن نیست. ارایه آمارهای صحیح و مبتنی بر روش‌های علمی از اهمیت بسزایی در توسعه پایدار کشور برخوردار است و نظر به اینکه مصرف‌کنندگان آمار در بسیاری از مواقع تعاریف و مفاهیم آمارهای مورد نیاز خود را نمی‌دانند و به همین دلیل از آمارهای موجود بهره‌برداری کافی به عمل نمی‌آورند.

  • ارائه نخستين ماشين فتوكپي

نخستين ماشين فتوكپي توسط "چارلزكارلسون "ساخته شد ونامش را زيراكس گذارد كه از واژه يوناني زيروگرافي به معناي خشك نويسي گرفته شده است.

  • اختراع باتري در هلند

فيزيكداني هلندي باتري را اختراع كرد. بدين ترتيب يكي از مشكلات بشر درراه توسعه صنايع و فنون الكتريكي برطرف شد. هدف اصلي از اختراع باتري ايجاد دستگاهي براي جمع آوري و حفظ قوّه الكتريسيته بود.

  • تولد ایوان بونین

ایوان الکسی‌ویچ بونین  متولد ۲۲ اکتبر ۱۸۷۰ شهر وورونژ روسیه بود. وی نویسنده وشاعر معاصر روس و برندهٔ نوبل ادبیات در سال ۱۹۳۳ است.او در – ۸ نوامبر ۱۹۵۳ پاریس درگذشت.

  • تولد  کلینتون ژوزف دیویسون

کلینتون ژوزف دیویسون متولد ۲۲ اکتبر ۱۸۸۱ ,بود. وی یک فیزیک‌دان آمریکایی بود که در سال ۱۹۳۷ به علت پدیدهٔ پراش الکترون‌ها به واسطه کریستال‌ها موفق به دریافت جایزه فیزیک نوبل گردید. او این جایزه را به همراه جرج پاجت تامسون که به صورت جداگانه اما همزمان موفق به این کشف شده بود مشترکاً دریافت کرد.او در ۱ فوریه ۱۹۵۸ درگذشت.

  • تولد دوریس می لسینگ 

دوریس می لسینگ  متولد  ۲۲ اکتبر ۱۹۱۹ بود. وی نویسنده صوفی و فمینیست انگلیسی و برنده جایزه ادبیات نوبل در سال ۲۰۰۷ میلادی بود. او یازدهمین زن برنده جایزه نوبل ادبیات و مسن‌ترین برنده این جایزه (هنگام دریافت) بود.او  ۱۷ نوامبر ۲۰۱۳درگکذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا