کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی دانشجویان

مهندس رحمان خدابنده در نشست مشترک مدیران دانشجویی و تربیت بدنی دانشگاه‌های علوم پزشکی با مدیران ستادی، اظهار کرد: این وبینار با هدف ارائه آموزش‌های لازم در خصوص کار و نحوه فعالیت با سامانه «رصد فعالیت‌های مدیریت دانشجویی» برگزار شد. یکی از اهداف ما از تشکیل این نشست مجازی، این است که کارشناسان و مدیران دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی با نحوه کار با این سامانه و چگونگی ثبت و بارگذاری اطلاعات فعالیت‌های ادارات مربوطه آشنا شوند.

وی درباره سامانه فوق گفت: در این سامانه، بخش‌های مختلف فعالیت‌های ادارات دانشجویی از جمله تغذیه، خوابگاه‌ها، بیمه حوادث و کار دانشجویی و… تعریف شده است و دانشکده‌ها و کارشناسان ادارات مربوطه دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌بایست اطلاعات فعالیت‌های ادارات خود را (به عنوان مثال در حوزه خوابگاه‌ها) در این سامانه وارد، ثبت و بارگذاری کنند تا همکاران ما در ستاد بتوانند گزارش فعالیت‌های دانشگاه‌ها را در حوزه‌های مختلف دریافت کرده و بر اساس آن برنامه‌ریزی‌های دقیق را انجام دهند.

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بخش تربیت بدنی سامانه «رصد فعالیت‌های مدیریت دانشجویی» نیز ظرف دو هفته آینده در این نرم افزار جانمایی و راه‌اندازی خواهد شد، اظهار کرد: بخش فعالیت ادارات مشاوره نیز در دست بازنگری است و انشالله به زودی در این سامانه جانمایی و فعال می‌شود. ضمن اینکه برای فعالیت شوراهای صنفی دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی در این سامانه نیز برنامه‌هایی تدارک دیده‌ایم و قصد داریم این بخش را نیز در سامانه رصد فعالیت‌های مدیریت دانشجویی فعال کنیم.

خدابنده لو هدف از «راه‌اندازی و فعالیت سامانه رصد فعالیت‌های مدیریت دانشجویی» را کسب اطلاعات دقیق و به روز فعالیت‌های ادارات دانشجویی و تربیت بدنی دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی عنوان کرد و گفت: یکی از اهداف مهم ما از ایجاد این سامانه، این بود که اطلاعات دقیق و به روزی از فعالیت دانشگاه‌ها در حوزه‌های تغذیه، خوابگاه، تربیت بدنی، مشاوره، کار دانشجویی و… داشته باشیم تا بتوانیم در برنامه‌ریزی‌های کلان از این اطلاعات استفاده‌های بهینه کنیم. با فعالیت و راه‌اندازی این سامانه و درج اطلاعات ادارات حوزه‌های مختلف دانشگاه‌ها، می‌توان از وضعیت دانشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف باخبر و به صورت آنلاین و با استفاده از این سامانه از نحوه فعالیت اداره دانشجویی آنها مطلع شد.

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه فعالیت و راه‌اندازی این سامانه از اول مهر به دانشگاه‌ها اعلام شده، اظهار کرد: بارگذاری و ثبت اطلاعات مربوط به فعالیت ادارات دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی از جمله تغذیه، کار دانشجویی، خوابگاه و بیمه دانشجویی توسط کارشناسان مربوطه در سامانه ثبت و بارگذاری شده است و خوشبختانه در حال تکمیل و ورود اطلاعات به این سامانه هستیم. قطعا ما در ستاد با استفاده از این سامانه و کسب اطلاعات در زمینه‌های  فعالیت دانشگاه‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله تغذیه، خوابگاه، مشاوره، کار دانشجویی، تربیت بدنی و… می‌توانیم برنامه‌ریزی‌های بهتر و دقیق‌تری جهت تخصیص بودجه و کمک به دانشگاه‌ها کنیم.

خدابنده لو همچنین در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به مدیران دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: به دلیل شرایط کرونا، امکان برگزاری نشست‌ها به صورت حضوری و جداگانه نبود اما به زودی مصمم هستیم جلسات جداگانه‌ای با مدیران دانشجویی، مدیران تربیت بدنی و رؤسای ادارات مشاوره داشته باشیم و در قالب این جلسات و با تبادل نظر و بارش افکار، بتوانیم به اهداف‌مان نزدیک‌تر شویم.

وی گفت: خوشبختانه علیرغم شرایط سخت کرونا، فعالیت دانشگاه‌های علوم پزشکی تعطیل نشد. دانشجویان مقارن با بازگشایی دانشگاه‌ها در ایام کرونا هم می‌بایست در موضوع درمان و ارائه خدمات به بیماران کرونایی فعالیت می‌کردند و هم در کلاس‌های درس حاضر می‌شدند. به هر حال شرایط سختی بود و خوشبختانه با کمک شما مدیران دانشجویی و معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها، فعالیت خوابگاه‌های دانشجویی و کلاس‌های درسی برقرار بود.

خدابنده لو  بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضاها و محیط‌های دانشگاهی به خصوص در خوابگاه‌ها و سلف سرویس‌ها تاکید کرد و گفت: موضوع رعایت پروتکل‌های بهداشتی به خصوص در این ایام که موج بیشتری درگیر بیماری کرونا هستند، باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و مدیران دانشجویی باید دانشجویان را بیشتر به رعایت این پروتکل‌ها ترغیب کنید و با تعامل با دانشجویان، این موارد را به آنها یادآور شوید. تا دو هفته قبل، گزارش‌های خوبی از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی مبنی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن دانشجویی از سوی دانشجویان دریافت کردیم، اما اکنون بر اساس گزارش‌های رسیده، مدت دو هفته‌ای می‌شود که دانشجویان کمتر پروتکل‌های بهداشتی را در فضاهای دانشگاهی و خوابگاهی رعایت می‌کنند.

به گفته مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت، با توجه به موج جدید ابتلاء افراد به کرونا و افزایش آمار مرگ و میر، خواهش می‌کنم در فضاهای دانشگاهی و خوابگاهی، سخت‌گیری‌های زیادی در خصوص پروتکل‌های بهداشتی داشته باشیم و به دانشجویانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند تذکرات لازم داده شود.

به گزاارش مفدا، وی همچنین به برگزاری جشنواره ورزشی مجازی در چهار رشته ورزشی اشاره کرد و گفت: مهر و آبان ماه امسال نیز المپیاد ورزشی به صورت مجازی در رشته‌های مختلف برگزار می‌شود که شما مدیران دانشجویی می‌توانید دانشجویان را برای حضور در این مسابقات ورزشی ترغیب کنید. ضمن اینکه قصد داریم در پایان سال، از دانشگاه‌هایی که بیشترین دانشجویان را در جشنواره‌های ورزشی مشارکت می‌دهند و حائز مدال و رتبه‌های برتر می‌شوند، تقدیر کنیم. همچنین تقدیر از دانشگاه‌هایی را که در ایام کرونا، فعالیت‌های خوبی در زمینه توسعه زیرساخت‌های دانشجویی داشته‌اند، نیز در دستور کار قرار داده‌ایم.

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت اظهار کرد: اکنون که با شیوع بیماری کرونا مواجه هستیم و هزینه‌های حوزه دانشجویی دانشگاه‌ها در بحث خوابگاه و تغذیه کمتر شده است، دانشگاه‌ها می‌بایست در زمینه توسعه زیرساخت‌های دانشجویی از جمله تکمیل سالن‌های ورزشی یا سلف سرویس یا توسعه فضاهای دانشگاهی و خوابگاهی و صنعتی کردن آشپزخانه‌ها اقدام کنند که البته بر اساس گزارش‌های دریافتی، برخی از دانشگاه‌ها در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده‌اند و انتظار داریم دیگر دانشگاه‌ها نیز در این ایام که شاهد شیوع بیماری کرونا هستیم، به سمت و سوی توسعه زیرساخت‌های دانشجویی بروند. البته ما در ستاد وزارتخانه نیز دانشگاه‌ها را در این زمینه کمک خواهیم کرد.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا