اهدای پلاسما توسط بهبودیافتگان کرونا راجح و پسندیده است

به گزارش روابط عمومی سازمان انتقال خون؛ دکتر پیمان عشقی، مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران طی نامه ای در قالب سوال شرعی از مرجع عالیقدر حضرت آیت الله عبدالله جوادی املی در خصوص وظیفه شرعی فرد بهبود یافته از کووید19 درقبال فراخوان سازمان انتقال خون و سایر مراجع بهداشتی رسمی کشور جهت اهدای خون و پلاسما پرسش کرده است.

دکتر عشقی در ابتدای پرسش خود از این مرجع تقلید با بیان اینکه سازمان انتقال خون ایران با استفاده از پادتن ضد بیماری در بخش زردابه ی خون که پلاسما نام دارد و از بهبود یافتگان بیماری کووید19 دریافت می شود عنوان داشته است این روش در درمان مبتلایان به این ویروس منحوس موثر است.
مدیرعامل سازمان انتقال خون توضیح داده است که حسب اعلام متخصصین علوم پزشکی پلاسمای فرد بهبود یافته برای نجات جان بیماران احتمال بالای تاثیر داشته و اهدای پلاسما خطر عقلانی برای فرد اهداکننده ندارد.
آیت الله سیستانی پس از دریافت این سوال شرعی مطرح شده توسط مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ضمن پسندیده خواندن اهدای خون و پلاسما اینچنین عنوان داشته اند:
 
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ بِه نَستَعین
اهدای پلاسما از افراد بهبودیافته، راجح و پسندیده است.در بعضی شرایط مانند جایی که اهدای پلاسما ضرری بر فرد نداشته و انحصار درمان در این پلاسما باشد اهدای پلاسما لازم می باشد.
24 مهر 1399
بخش استفتاء دفتر حضرت آیت الله جوادی آملی
 
گفتنی است پلاسما درمانی به عنوان یکی از روش های موثر در درمان بیماری کووید19 شناخته شده است.استمرار استفاده از این روش در مراکز درمانی کشور مستقیماً به در دسترس بودن پلاسمای اهدایی بهبودیافتگان کووید19 وابسته است.
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا