کشف یک گونه منقرض شده آهو در افغانستان

سیناپرس:  این جانور که به جهت دارا بودن مشک خوش بوی خود، مورد شکار غیر قانونی قرار می گیرد، یکی از گنجینه های حیات وحش افغانستان محسوب می شود. با کشف گروه کوچکی از این آهوها اقدامات لازم حفاظتی شدیدی برای جلوگیری از انقراض کامل آنها آغاز شده است.پس از سال ها که گمان می رفت آهوی کمیاب نیش دار منقرض شده است، یک پروه کوچک از این نژاد در ارتفاعات شمال افغانستان کشف شد. این پستانداران دارای دندان های تیزی هستند و  با نام  آهوی مشک کشمیر شناخته شده اند، بر اساس گزارش های واصله ، این نوع آهو از سال 1948 در این کشور دیده نشده است.

بنا به گزارشی که توسط محققان در مجله Oryx منتشر شده است ، یک تیم از انجمن حفاظت منابع طبیعی و حیات وحش، در پیگردی و بازرسی منطقه ای خود، تعدادی از نمونه های کمیاب آهوی کوهی را در مناطق دوردست شمال افغانستان کشف کردند. علاوه بر این آهوها، این تیم دشتی پر از سروهای کوهی، گل های صدتومنی (rhododendron)، دامنه های جنگلی شیب دار را مشاهده کردند که در نوع خود کم نظیر بوده اند.

Peter Zahler سرپرست تحقیقات در مورد این جانور کمیاب در آخرین مصاحبه مطبوعاتی خود در رابطه با این گونه ارزشمند جانوری اعلام کرد : « آهوی مشک کشمیر یکی از گنجینه های حیات وحش افغانستان محسوب می شود. این گونه های نادر به همراه پلنگ سفید از جمله میراث های طبیعی این کشور به حساب می آیند. »

دندان های مینایی سفید و تیز این آهوهای مشک کشمیر بیشتر عاج محسوب می شوند تا دندان چرا که این دندان ها برای کشتن یا خوردن شکار مورد استفاده قرار نمی گیرند و تنها کاربرد این عاج ها تحت تاثیر قرار دادن آهوهای ماده و رقابت با دیگر نرهای گروه است که در فصل جفتگیری انجام می شود.

آهوهای مشک کشمیر یکی از هفت گونه مشابه در آسیا و از خانواده Moschidae هستند که توسط اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت در معرض خطر انقراض، مجددا پس از کشف  در لیست گونه های در معرض انقراض قرار گرفته است. این آهوها که به خاطر داشتن دندان های تیز به آهوی دراکولا نیز شهرت دارند، به جهت از دست دادن زیستگاه های طبیعی خود و شکار غیر قانونی و قاچاق در معرض خطر انقراض قرار گرفته اند. غدد عطرگونه و مشک این آهوها در محصولات آرایشی – بهداشتی ، داروها و کاربری داشته و همچنین در بخورها،  مورد استفاده قرار می گیرد. هر پوند مشک این آهوها (معادل 0.453 کیلوگرم) بیش از 20 هزار دلار در بازار سیاه به فروش می رسد.

سرپرست این تیم تحقیقاتی در مورد نحوه حفاظت از این جانور ، اعلام کرد که ؛ ما امیدواریم شرایط به گونه ای پیش رود تا انجمن حفاظت منابع طبیعی و حیات وحش به همراه شرکای محلی بتوانند وضعیت زندگی و حفاظت این گونه های نادر و کمیاب را بهبود بخشند تا هر چه بیشتر خطر از بین رفتن این جانوران کاهش پیدا کند. بدون زیرساخت های حفاظتی در حیات وحش و ابتکارات بهبود شرایط زندگی و سکونتگاه های آنها، به احتمال زیاد آهوهای مشک کشمیر از استان نورستان افغانستان و سایر مناطق در هند و پاکستان ناپدید خواهند شد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا