هند واکسن کرونا استنشاقی تولید می‌کند

اسپری بینی فلومیست (Flumist) واکسنی است که برای مقابله با آنفلوآنزا داخل بینی اسپری می‌شود. لازم به ذکر است، این واکسن، برای مقابله با کرونا تولید نشده و در حال حاضر هند، هیچ واکسن کرونا استنشاقی در مرحله بالینی ندارد.

موسسه سروم هند تولید کوداگنیکس سی‌دی‌ایکس دو صفر پنج (Codagenix CDX ۰۰۵)، یک کاندید واکسن ضعیف شده داخل بینی برای مقابله سارس-کوو-۲(Sars-Cov-۲) را آغاز کرده است.

مطالعات پیش بالینی حیوانات قبلا به اتمام رسیده است و کوداگنیکس انتظار دارد که در اواخر سال ۲۰۲۰ اولین آزمایش بالینی را در انگلستان آغاز کند. بعلاوه، موسسه سروم هند قصد دارد پیشرفت‌های بالینی این نامزد واکسن را در هند نیز انجام دهد.

وی همچنین گفت: بهارات بیوتک (Bharat Biotech) هند با دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن توافق کرده است که بخشی از آزمایش‌های تولید و فروش واکسن داخل بینی کووید-۱۹ را انجام دهد.

وی افزود: "آزمایش‌های فاز یک در ایالات‌متحده در واحد ارزیابی واکسن و درمان دانشگاه سنت لوئیس انجام می‌شود و با کسب تاییدیه نظارتی، بهارات بیوتک مراحل بعدی آزمایش بالینی را در هند ادامه خواهد داد. "

وزیر بهداشت اظهار کرد: نامزد واکسن بهارات بیوتک بر روی افراد ۱۸ تا ۵۵ سال در مرحله اول آزمایش می‌شود و برای فاز دوم افراد ۱۲ و ۶۵ ساله در نظر گرفته می‌شوند.

کار آزمایی بالینی مرحله اول واکسن کادیلا ( Cadila) نیز شامل افراد بین ۱۸ تا ۵۵ سال بود و برای مرحله دوم، به شرکت‌کنندگان ۱۲ سال به بالا افزایش یافت. موسسه سروم آزمایش بالینی فاز دوم و فاز سوم واکسن خود را در افراد ۱۸ سال به بالا تا سن ۹۹ سالگی انجام می‌دهد.

بااین‌حال متخصصان می‌گویند: در این مرحله پیش‌بینی انتخاب واکسن با کارایی بیشتر دشوار است. زیرا تعداد شرکت‌کنندگان در آزمایش‌های فاز یک و دو بسیار کم است و فقط مشخصات ایمنی یک کاندید واکسن را ارائه می‌دهد.

بنیان‌گذار بنیاد بهداشت عمومی هند گفت: "نتیجه‌گیری بعد از آزمایش فاز سوم که در گروه بزرگ‌تری از افراد انجام می‌شود، کارایی نامزد را تعیین می‌کند. آزمایش‌ها فاز یک و دو نویدبخش است، درحالی‌که فاز سوم شناخت عملکرد واکسن را نشان می‌دهد. "

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا