همراه شدن میکروبیوم روده با نوزاد از 5 ماهگی

محققان استرالیایی کشف کرده اند که میکروبیوم روده از همان اوایل پنج ماهگی در رحم انتخاب شده و شروع به رشد می کند. این جمعیت میکروبی، یک اکوسیستم پیچیده از میکروارگانیسم های مختلف شامل باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و سایر اشکال زندگی است.

این میکروبیوم روده برای زنده ماندن، حیاتی است و با هضم صحیح غذا، سلامت مغز و قلب، کنترل وزن و حتی کاهش قند خون ارتباط دارد. همچنین تصور می شود که چندین بیماری و اختلالات خود ایمنی مختلف از جمله سرطان، مولتیپل اسکلروزیس و اختلال طیف اوتیسم تحت تأثیر فرآیندهای اجرایی توسط میکروبیوم روده قرار دارند.

این کشف که با هدایت دانشمندان دانشگاه لاتروب استرالیا انجام شده و در نشریه معتبر Nature Scientific Reports منتشر شده است، نقطه نظرات جدیدی را در مورد سیستم ایمنی جنین، روده و مغز روشن می کند.

محققان فوق این اطلاعات را با بررسی میکروبیوم سیستم گوارشی گوساله ها قبل از تولد و از طریق کنترل های بسیار شدید آلودگی میکروبی، به دست آورده اند. این یافته ها نشان از آن دارند که میکروبیوم در اجزای مختلف دستگاه گوارش جنین متمایز است.

آن ها معتقدند: «میکروبیوم روده نقش عمده ای در سلامت انسان دارد. ما می دانیم که از نوزادی تا بزرگسالی، تریلیون سلول میکروبی قسمت اساسی زیست شناسی و عملکردهای فیزیولوژیکی ما را تشکیل می دهند. آن ها یکپارچگی پوشش روده ما را حفظ می کنند و از ما در برابر بیماری ها محافظت می کنند».

به گفته این محققان، «پیش تر تصور می شد که اولین میکروبیوم روده کودک از واژن مادر یا از محیطی که در آن به دنیا آمده است، جمع آوری شود. اما یافته های ما بدون تردید تأیید می کنند که این باکتری ها قبل از تولد در روده تجمع و تکثیر پیدا می کنند و لذا این یافته ها، آینده تحقیقات جنین و درک ما از تأثیر میکروبیوم بر سیستم ایمنی، روده و مغز را تغییر می دهند».

در این پژوهش، محققان موفق به شناسایی 559 باکتری مختلف در قسمت های مختلف دستگاه گوارشی و محیط جنینی از طریق روش توالی یابی موسوم به NGS شدند.

این مطالعه نشان داد که توزیع این میکروارگانیسم ها در دستگاه گوارش تصادفی نبوده و انتخاب میکروبیوم مطلوب ما از زمانی که در رحم هستیم، اتفاق می افتد.

این یافته ها به دلیل اهمیت محور روده – مغز یا سیگنال های میکروبیوتای روده برای مغز، از اهمیت ویژه ای در فرایند رشد و نمو برخوردار بوده و آینده مهمی را برای این حوزه از علم رقم خواند زد.