كشف آنتی‌بیوتیک استرپتومايسين

  • كشف آنتی‌بیوتیک استرپتومايسين

در تاریخ 19 اكتبر سال 1943 كه بيماری سل به دليل درمان‌ناپذير بودن، شمار زیادی را به کام مرگ می‌کشاند، آلبرت شاتس، دانشجوی رشته بیوشیمی دانشگاه راتگرز آمريكا موفق به كشف استرپتومايسين و ايزوله كردن آن شد. این آنتی‌بیوتیک جان ميليون‌ها انسان را نجات داده است.   شاتس جريان كشف خود را كه در لابراتوار دانشگاه صورت گرفته بود به استاد خود، پروفسور «واكسمان» گزارش كرد و اين استاد آن را به نام خود ثبت کرد و به هیمن خاطر جايزه نوبل فیزیولوژی 1952 را دریافت کرد.شاتس از اعتراض دست نكشيد تا سرانجام 45 سال بعد (سال 1994) موفق به دریافت نشان راتگرز شد.

  • تولد سوبرامانیان چاندراسخار

سوبرامانیان چاندراسخار در ۱۹ اکتبر ۱۹۱۰ در هندوستان متولد شد. اخترفیزیکدانی آمریکایی- هندی به همراه ویلیام آلفرد فاولر جایزه نوبل فیزیک 1983 را بخاطر کشف‌های کلیدی‌شان که بعدها منجر به رسیدن به نظریهٔ پذیرفته‌شده مراحل تکامل ستارگان پرحجم شد، دریافت کرد. وی در  ۲۱ اوت ۱۹۹۵ درگذشت.

  • درگذشت ارنست رادرفورد

ارنست رادرفورد، فیزیکدان هسته‌ای اهل نیوزلند در ۳۰ اوت 1871 به دنیا آمد. وی در سال 1908 جایزه نوبل شیمی را دریافت کرد. عنصر Rf با عدد اتمی 104 به افتخار این فیزیکدان نامی، رادرفوردیم نامگذاری شد. رادرفورد در ۱۹ اکتبر ۱۹۳۷ میلادی (۶۶ سالگی) درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا