نشست مشترک پژوهشگاه علوم انسانی و سازمان سمت

نشست مشترک مدیران پژوهشگاه علوم انسانی و سازمان سمت در جو صمیمانه ای برگزار شد و طرفین خود را برای تنظیم تفاهم نامه ای در اسرع وقت آماده کردند. در این نشست طرفین دیدگاه های مشترک و موثری در توجه بیشتر به علوم انسانی و همکاری دوجانبه از خود نشان دادند و محتوای سخنان مطرح شده به گونه ای بود که دو طرف تاکید می کردند این نشست ها هر چه سریع تر و بدون تشریفات اضافی نتیجه بدهد.

حسینعلی قبادی سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی ضمن تمجید از شخصیت برجسته دکتر احمدی ریاست سازمان سمت از فعالیت های جدید پژوهشگاه علوم انسانی سخن به میان آورد و به تاسیس گروه های جدید پژوهشی اشاره کرد و گفت: پژوهشگاه گروه های جدید و خوبی تاسیس کرده که تمایل داریم زمینه های همکاری را در قالب یک تفاهم نامه خیلی زود عملیاتی کنیم ضمن اینکه می توانیم پیش بینی کنیم چه زمانی تفاهم نامه به ثمر برسد و تا جایی که که امکان دارد از تبلیغات و تشریفات پرهیز کنیم.

قبادی زمینه های همکاری دو طرف را نیز تشریح کرد و از مسئولان سازمان سمت دعوت به عمل آورد از پژوهشگاه علوم انسانی بازدیدی داشته باشند و با اعضای هیات علمی پژوهشگاه نیز آشنا شوند.

ذهنیت اساتید ما منجمد است

در ادامه سید حسین حسینی دبیر شورای متون و کتب علوم انسانی سخنانش را این چنین بیان کرد: پژوهشگاه اکنون ۱۴ گروه فعال در علوم انسانی دارد و فقط در رشته جغرافیا گروهی تاسیس نشده است ضمن اینکه هر گروه بین ۸ تا ۱۰ عضو فعال دارد و با اعضای وابسته که در مجموع نزدیک به ۲۴۰۰ استاد از سراسر کشور در ارتباط هستیم و آنها در شبکه اجتماعی و علمی ایجاد شده فعالیت می کنند و اساتید نگاه نقادانه به دنیای پیرامون پیدا می کنند.

حسینی افزود: شاید یکی از انتقادهایی که امروزه متوجه متن های تولیدی است اینکه دانشجو را به سمت نقد پیش نمی برد. نویسنده ممکن است استاد باشد اما نقاد نباشد که ما سعی می کنیم نگاه نقادانه پررنگ تر شود همانطور که مقام معظم رهبری هم توصیه کرده اند. در مجموع هدف ما این است که چرخه نقد کشور فعال شود که در سایت شورا هم نقد اندر نقد ادامه خواهد داشت.

حسینی تصریح کرد: در شرایط فعلی ذهنیت اساتید ما منجمد است که شکستن این فضا با نقد ممکن است ضمن اینکه پژوهشگاه از سال ۹۰ به سمت نقد نظریه های مطرح در حوزه جهانی پیش رفته است و این کاری است که ادامه پیدا خواهد کرد.

حسینی در ادامه چهار حوزه پیشنهادی پژوهشگاه را برای عملیاتی شدن به شرح زیر ارائه کرد:

۱- چاپ مشترک کتب

۲- تدوین و تالیف متن با نگاه بومی- اسلامی

۳- انتقال اساتید و وسعت بخشیدن به حلقه همکاری در امور مشترک

۴- برگزاری نشست های نقدهای مشترک نظری، پژوهشی و …

نیاز سنجی جامعه مهم است

در ادامه فکری رئیس مرکز تحقیقات و توسعه سمت گفت: خوشحالیم که با ظرفیت های پژوهشگاه آشنا می شویم ضمن اینکه اراده جدی از ظرفیت های متقابل دیده می شود که فرصت خوبی برای نزدیکی و اتحاد پژوهشگاه و سازمان سمت است.

وی با شاره به نقش حضور اعضای هیات علمی پژوهشگاه که بیشترین خروجی را در ارائه آثارشان دارند گفت: در دو بخش اساسی باید زمینه های همکاری را مورد بررسی قراردهیم:

۱- بحث نیازسنجی رشته ها در جامعه تا اینطور نباشد کتابی که نوشته می شود خواننده ای نداشته باشد.

۲- طبق گفته های دکتر حسینی نظریه های خارج از کشور را نیز مورد بررسی قراردهیم.

در ادامه خانم دکتر روغنی رابط سازمان سمت با پژوهشگاه در زمان مدیریت دکتر شهرام یوسفی فر در معاونت پژوهشی پژوهشگاه نیز اعلام آمادگی کرد که در تمامی زمینه ها همکاری لازم را از خود نشان دهند.

باید من و شما هنرمان را نشان دهیم

با مطرح شدن برخی پیش زمینه های همکاری نوبت احمد احمدی رئیس سازمان سمت بود که سخنان خود را مطرح کند. احمدی به برخی خاطرات زمان جنگ و جبهه گفت : زمانی ده ها هزار دانشجوی علوم انسانی دوران تاریکی داشتند و امثال بنده از ساعت ۶ صبح تا ۵/۱ نصف شب کار می کردیم که ما نباید اکنون نیز از تدوین کتب و تربیت اساتید غافل شویم. دکتر قبادی از اساتید دلسوز علوم انسانی و سرتاپا اخلاص است و شما در وجودش این اخلاص را می بینید و …

احمدی تاکید کرد: همه ما بر سر بیت المال نشسته ایم و حتی وقت و زمان ما هم بیت المال است. همه باید هم پیمان و هم دست شویم یدا… مع الجماعه. کار پژوهشگاه در فعال کردن دانشجوهای کشور بسیار مهم است. ما باید این سرمایه ها را به کار واداریم و از عملشان نتیجه بگیریم. اینها همه سرمایه کشور و بیت المال هستند و این هنر من و شماست که از آنها کار بکشیم و به آنها جهت بدهیم که یکپارچه شوند.

وی گفت: در آمریکا یهودی ها مرکزی دارند که شرکت ها و مراکز مختلف را یکپارچه کرده و در واقع بر دنیا فرمانروایی می کنند و آدم از کارشان وحشت می کند. ما اینجا چهار مرکز فرهنگی در کشور داریم که ضرورت دارد همه موجودی شان را روی دایره بریزند. اکنون از کتب سمت در افغانستان به عنوان کتب درسی استفاده می شوند کاری که نمونه آن در عالم اسلام رخ نداده است.

امروزه صدها کتب ما به افغانستان می رود و حتی لهجه آنها فارسی شده که نه به عمر فحش می دهیم و نه به عایشه کاری داریم. در مجموع زوم شدن روی این قبیل مسائل واقعا ننگ است چون آنها هم مسلمان هستند.

احمدی در مورد پیشنهاد همکاری پژوهشگاه به صراحت گفت: ما این پیشنهاد را به عنوان وظیفه و تکلیف می پذیریم و حرف هایی داریم که در جلسات مطرح می کنیم. امیدوارم پیوند خیلی خیلی عمیقی بین دو مرکز شکل بگیرد. وظیفه ما نگهداری از فرهنگ کشور و فراتر از برخی دعواهاست.

احمدی در خاتمه به کتب ابوریحان بیرونی و مقدمه ابن خلدون در جامعه شناسی اشاره کرد و گفت: ابن خلدون پدر جامعه شناسی بوده که گفته است جامعه این طبیعت را دارد که افراد بیابانگرد و چوپان بیایند یک جا جمع شوند و بعد از مدتی شهرنشین شوند که در ادامه بین همان افراد اختلاف می افتد و … بنابراین شناخت طبیعت و جامعه شناسی بر ما لازم است و خلاصه کلام اینکه وظیفه همه ماست که با همدیگر هم دست شویم.

به گزارش مهر ، کلباسی اشتری رئیس گروه فلسفه شورای متون نیز به تناوب نظرات و راهکارهای کارشناسی خوبی را ارائه می کرد ضمن اینکه در پایان جلسه دکتر قبادی و دکتر احمدی به صورت خودجوش بحث هایی کلیدی از شاهنامه و فردوسی ارائه کردند که دکتر قبادی با استدلالی زیبا تاکید داشت شاهنامه برگرفته از قرآن است اما متاسفانه بنا به دلایلی مظلوم واقع شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا