زنگ ورزش در دانشگاه‌های علوم پزشکی

حسین میرزا راه کوشکی روز شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: دور دوم برنامه های اداره ورزش های همگانی از ۲۷ مهر ماه با برگزاری مسابقات در سه رشته طناب زنی، روپایی و آمادگی جسمانی آغاز می شود.

وی افزود: هر یک از دانشگاه های علوم پزشکی کشور نیز به مناسبت هفته تربیت بدنی برنامه های داخلی ورزشی اجرا می کنند.

وی ادامه داد: به دلیل ادامه شرایط شیوع کرونا، این دور از مسابقات نیز به صورت مجازی و آفلاین برگزار شده و شرکت کنندگان فیلم های خود را ارسال می کنند و سپس داوری صورت می گیرد.

کوشکی با اشاره به اینکه ثبت نام از دانشجویان ۲۳ مهر ماه به پایان رسید، عنوان کرد: ۵۳۱ دانشجوی علوم پزشکی در سه رشته اشاره شده شرکت کردند که تا یکم آبان ماه برای ارسال فیلم ها فرصت دارند.

رییس اداره ورزش های همگانی وزارت بهداشت، ادامه داد: دور دوم این مسابقات نیز در آبان ماه در سه رشته هدف زنی والیبال، فریزبی و لیوان چینی برگزار می شود.

لیوان چینی ورزشی نوظهور است که در آن چیدمان لیوان های مخصوص و جمع کردن آنها طبق یک دستورالعمل خاص صورت می گیرد. این بازی به واسطه سرعتی بودن، از هیجان بالایی برخوردار بوده و به همین علت طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است. محدودیت در این بازی وجود ندارد. تمام افراد در تمامی سنین، حتی با وجود ناتوانایی‌های جسمی و ذهنی قادر به انجام این بازی هستند. لیوان چینی به واسطه استفاده همزمان از هر دو دست، بهترین عملکرد را برای افزایش تمرکز، هماهنگی عصب عضله،دست و چشم و استفاده همزمان از هر دو نیمکره مغز و بدن را دارد.

فریزبی نیز یک بشقاب از جنس پلاستیک با وزن بین ۱۱۰ تا ۲۰۰ گرم است که به واسطه شکل آیرودینامیک خاص خود قابلیت پروازی زیبا با پرتاب فردی متبحر را دارا است. این ورزش به صورت تفریحی در هر محیط باز مثل پارک یا پارکینگ یا صحرا با حضورحداقل دو نفر با پرتاب یک بشقاب برای یکدیگر قابل اجرا است. این ورزش بدون آنکه خود فرد متوجه شود باعث تحرک و انجام حرکات ورزشی مناسب می شود.

کوشکی ادامه داد: ثبت نام در دور دوم مسابقات ورزش های همگانی دانشجویان وزارت بهداشت از ۱۸ یا ۱۹ آبان ماه آغاز می شود و شیوه برگزاری آن نیز به صورت دور اول است.

وی تاکید کرد: هر ۶ رشته همایش ورزش های همگانی مجازی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور برای دختران و پسران قابل اجرا است.

برگزاری المپیاد بازی های فکری برای دانشجویان علوم پزشکی

این مقام مسئول افزود: المپیاد بازی های فکری و ورزش های الکترونیک در هشت رشته ورزشی میان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور نیز در آذر ماه ۹۹ در قالب های مختلف برگزار می شود. این المپیاد در سه رشته بازی های الکترونیکی، سه رشته بازی فکری و دو رشته دومینو برگزار می شود.

کوشکی برگزاری این المپیاد را همزمان با هفته و روز دانشجو در ۱۶ آذر عنوان کرد.

وی همچنین در باره برنامه ویژه زمستان نیز گفت: در این فصل المپیاد ملی و بین المللی ورزش های همگانی وزارت بهداشت برگزار می شود.

تجهیز اماکن ورزشی دانشگاه در حال انجام

رییس اداره ورزش های همگانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه گفت: به دلیل شرایط کرونا و خلوتی دانشگاه ها، برخی از امکان ورزشی دانشگاه در حال تعمیر و بازسازی هستند.

وی با تاکید بر لزوم افزایش انگیزه میان دانشجویان و سوق دادن آنان به سوی ورزش عنوان کرد: برای فرهنگ سازی در زمینه ورزش، نخست دانشجویان باید دارای انگیزه شوند و این مهم باید از سنین پایین و از سوی آموزش و پرورش نهادیه سازی شود.

وی تصریح کرد: برنامه ریزی مستمر و هماهنگ میان وزارت خانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و ورزش و جوانان نیز در ارتقای فرهنگ ورزش در جامعه نقش دارد.

کوشکی تاکید کرد: عملکرد هماهنگ و نه جزیره ای وزارتخانه ها در امر ورزش می تواند تا اندازه زیادی نگرش به ورزش، تندرستی و سلامتی را از سنین کودکی تا جوانی میان افراد جامعه تغییر دهد تا این نگرش جایگزین دیدگاه نادرست ورزش پس از بیماری و آسیب شود.

وی با اشاره به راه اندازی کاروان های نشاط و سلامت در دانشگاه های علوم پزشکی، گفت: همچنین، دانشجویان نیز باید با مدیریت خود، به سوی ورزش گام بردارند تا پایه های ورزش قهرمانی در آن ها تقویت شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا