نوشیدنی های شکردار سالانه 184000 نفر قربانی می گیرد

طبق نتایج تحقیقات و مطالعات اخیر که برگرفته از نتایج اصلاح شده نشست علمی سال 2013 بوده , شمار زیادی از مرگ و میرهای ناشی از دیابت , بیماری های قلبی و سرطان در اثر مصرف سوداهای شیرین شده و طعم دار , آبمیوه های غیر طبیعی , نوشیدنی های انرژی زا و آیس تی روی داده اند.

به گفته دکتر داریوش مظفریان، نویسنده ارشد این مقاله و مدیر دپارتمان صنایع غذایی دانشگاه تافت امریکا ،حذف یا کاهش مصرف این نوشیدنی ها می بایست جزو اولویت های اصلی تمام مردم جهان قرار گیرد و کمک دولت ها در کاهش تبلیغات این محصولات می تواند نقش بزرگی در بالا رفتن سطح سلامت عمومی جوامع ایفا کند. وی می افزاید : نوشیدنی های دارای شکر، با چاق شدن و افزایش وزن ارتباط آشکاری دارند و این افزایش وزن باعث بالا رفتن نرخ مرگ و میر ناشی از چاقی مفرط شده است. لازم به ذکر است طبق نتایج مطالعات پیشین مشخص شد بیماری هایی که با چاقی مفرط در ارتباط هستند  سالانه بیش از 17 میلیون کشته در سراسر جهان می گیرند.

در آخرین تحقیقی که در همین زمینه توسط گیتانجالی سینگ، استادیار دانشگاه تافت و همکارانش به انجام رسیده محققان سعی کردند تا ارتباط میان مرگ و میر افراد و مصرف این نوشابه ها را کشف کنند. آن ها دریافتند که سالانه 133000 نفر در اثر دیابت نوع دو , 45000 نفر در اثر بیماری های قلبی و 6450 نفر در اثر سرطان جان خود را از دست می دهند. گفتنی است این پژوهش بر پایه آنالیز های پیچیده آماری مبتنی بر عادات غذایی ویژه مردم در 50 کشور مختلف که باعث مرگ و میر بالا در میان آن ها شده  , به انجام رسیده است.( منظور محققان از نوشیدنی های شکر دار نوشیدنی هایی بوده که توسط نیشکر , چغندر قند و یا شربت ذرت دارای فروکتوز بالا شیرین شده اند. )

در میان نام 20 کشوری که طبق آمارهای بدست آمده دارای بالاترین میزان مرگ میر در اثر مصرف نوشیدنی های شکر دار هستند دست کم نام 8 کشور آمریکای لاتین و مناطق اطراف دریای کارائیب به چشم می خورد که نشان دهنده عدم فرهنگ سازی مناسب و آگاهی کم مردم این نواحی از مضرات این نوشیدنی هاست.

بیش از 10 درصد مردم مکزیک به انواع دیابت مبتلا هستند و تقریبا 40 درصد از مرگ و میرهایی که زیر 45 سالگی که در این کشور روی می دهند در اثر مصرف نوشیدنی های شکر دار است. به گقته محققان، مکزیک رکوردار نرخ مرگ و میر در اثر مصرف این نوشیدنی ها در دنیاست. اما در مقابل در ژاپن (جایی که نوشیدنی هایی مثل چای بدون شکر جزو محبوب ترین نوشیدنی ها قرار دارد) نرخ مرگ و میر در اثر نوشیدنی های شیرین و شکردار به قدری پایین و اندک است که می توان به راحتی از آن صرف نظر کرد.

طبق آمار سازمان قلب آمریکا (AHA) آمریکایی ها به طور متوسط روزانه 22.2 قاشق شکر مصرف می کنند که نوشیدنی های شکردار نیز در این مقدار متوسط از سهم عمده ای برخوردار هستند. گفتنی است این حجم شکر مصرف شده تنها برای شیرین کردن نوشیدنی ها و غذاهای مصرفی به آن ها اضافه می شود در حالی که دارای هیچ گونه ارزش غذایی نبوده و تنها حجم کالری بسیار بالایی را وارد بدن شخص می کند. این کالری بالا که در اثر مصرف شکر بوجود می آید باعث افزایش وزن و خطر حمله های قلبی در انسان ها می شود.

طبق اعلامیه سازمان دیابت آمریکا یک شیشه نوشابه عادی حاوی بیش از 10 قاشق شکر است. در ادامه این سازمان مردم را به کاهش مصرف این نوشیدنی ها به منظور جلوگیری از ابتلا به دیابت توصیه می کند.

به گفته اتحادیه نوشیدنی های آمریکا که نماینده نوشیدنی های غیر الکلی این کشوراست محققان در تحقیقات خود بیشترین اثر سویی که نوشیدنی های غیر الکلی شکردار روی بدن انسان ها می گذارند را در نظر گرفته و مصرف این نوشیدنی ها لزوما به منزله ابتلا به بیماری های ذکر شده نخواهد بود.

اما به گفته دکتر مظفریان مصرف نوشیدنی های شکردار و چاقی مفرط ارتباط مستقیم با یکدیگر داشته و تولید کنندگان این نوشیدنی ها عمدا نسبت به آثار سوء مصرف انواع نوشابه ها بی توجهی نشان می دهند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا