مانور نظامی روسیه تهدیدی برای گونه های دریای خزر

وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد: مانور دریایی این کشور با مشارکت شش کشتی جنگی ، هفت هواپیما و بیش از 400 سرباز در دریای خزر آغاز شده است.

بر اساس اطلاعات رسمی منتشر شده در این رابطه، مانور نظامی فوق  در قسمت مرکزی دریای خزر در شمال شبه جزیره آبشوران در نزدیکی کشور آذربایجان اجرا می شود. به باور کارشناسان، این مانور نظامی به نوعی واکنش روسیه در قبال جنگ رخ داده بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان محسوب می شود.

این مانورهای دریایی شامل چهار کشتی جنگی حامل موشک های کروز کالیبر است و کشتی های مجهز به موشک داغستان و تاتارستان، ولیکی اوستیوگ و اوگلیچ که مجهز به توپ های جنگی هستند در قالب یک  کارگروه مشترک با هواپیماهای منطقه نظامی جنوبی روسیه فعالیت می کنند. گروه توپخانه و موشک های زمین به  دریا از این کشتی ها حمایت کرده و  علیه اهداف هوایی و دریایی شلیک می کنند.

در بیانیه رسمی وزارت دفاع روسیه آمده است ، هدف اصلی این مانورها استقرار نیروهایی برای تأمین یک رژیم عملیاتی مطلوب ، حفاظت و دفاع از امکانات فعالیت اقتصادی دریایی و همچنین از بین بردن تشکیلات مسلح غیرقانونی در دریای است.

وزارت دفاع روسیه همچنین تاکید کرد که این مانور در چارچوب بررسی آمادگی رزمی انجام شده و هیچ تهدیدی برای همسایگان این کشور محسوب نمی شود و فعالیت های اقتصادی کشورهای ساحلی خزر را محدود نمی کند.

در خاتمه گفتنی است شرایط دریای خزر به واسطه محدود بودن آن از همه جهات به خشکی، خاص و منحصر به فرد بوده و هر فعالیت غیرعادی می تواند تاثیرات نامطلوبی بر محیط زیست و جانوران ساکن در این دریا داشته باشد.

 گفتنی است که برخی گونه های جانوری دریای خزر در معرض انقراض قرار داشته و یا در گروه پر خطر طبقه بندی می شون اما تاکنون هیچ یک از کشورهای مجاور دریای خزر نسبت به این مانور نظامی واکنشی نشان نداده اند.

مترجم: مریم عالمی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا