مراسم نوبل این بار با تجربهای جدید

فصل اهدای جوایز نوبل در ماه اکتبر هر سال و همزمان با معرفی برندگان حوزه‌های مختلف علوم، ادبیات، اقتصاد و صلح توسط کمیته‌های سوئدی و نوروژی آغاز می‌شود.

معمولا این جوایز در استکهلم و اسلو به برندگان اهدا می‌شود اما در سال ۲۰۲۰ میلادی این رویه به دلیل پاندمی کووید ۱۹ تغییر کرد.

در واقع شیوع پاندمی جهانی و پیامدهای آن بدین معنی است که مراسم سال جاری، یک هفته منحصر به فرد در تاریخ جایزه نوبل محسوب می‌شود زیرا مدال‌ها و تقدیرنامه‌ها در کشور محل اقامت برندگان با کمک سفارتخانه‌ها یا دانشگاه‌های متبوع، به آن‌ها تحویل شده است.

مراسم سنتی نوبل که هر سال به صورت حضوری در سالن کنسرت استکهلم برگزار می‌شد، امسال با مراسم دیجیتالی جایگزین شد که در تالار شهر استکهلم و با حضور تعداد محدودی از افراد برگزار شد. برندگان جوایز نیز به صورت مجازی در این مراسم حضور یافتند. قرار است در صورت امکان، برندگان جوایز نوبل امسال در مراسم اهدای جوایز نوبل سال ۲۰۲۱میلادی به صورت فیزیکی شرکت کنند.

یکی از مهم‌ترین تغییرات نوبل امسال افزایش یک میلیون کرونی میزان جایزه نقدی آن نسبت به سال گذشته است که مبلغ آن را به ۱۰ میلیون کرون سوییس رساند. معمولا این جایزه نقدی همراه با یک مدال و دیپلم افتخار به برندگان هر رشته اعطا می‌شود و در سال جاری نیز از همین رویه تبعیت شد.

کووید ۱۹ بیشترین تاثیر را در تعیین برنده جایزه نوبل صلح داشت

برنده نوبل صلح امسال، برنامه غذای سازمان ملل متحد بود و کمیته نوبل به دلیل «توانایی قابل توجه این سازمان در تشدید تلاش‌ها» در جریان پاندمی کوید ۱۹، جایزه نوبل را به آن اهدا کرد.

برنامه غذای سازمان ملل متحد بزرگترین سازمان جهان است که روی مساله گرسنگی تمرکز کرده است. این سازمان به دنبال حل مشکل فقدان امنیت غذایی حاد به معنای عدم دسترسی به غذای کافی برای ۶۹۰ میلیون انسان در جهان و فقدان امنیت غذایی مزمن به معنای شکل‌گیری دوره‌های طولانی قحطی  و گرسنگی شدید است.

این در حالی است که پاندمی کووید موجب تشدید اثرات جنگ، فقر و شوک‌های ناشی از تغییرات آب و هوایی شده است که در طول پنج سال منتهی به سال ۲۰۲۰ میلادی وضعیت فقدان امنیت غذایی حاد و مزمن را پیچیده‌تر کرده‌اند.

در مجموع جهان در سال ۲۰۲۰ غذای کافی برای سیرکردن تمام ساکنین زمین را دارد. اما مشکل انتقال غذا از محل تولید آن به محل‌هایی است که به آن نیاز است. اما شیوع پاندمی کووید ۱۹ و قرنطینه ناگهانی مشکلات قابل توجهی را در این فرایند ایجاد کرده که مقابله با آن مستلزم تلاش مضاعف تمام سازمان‌های محلی و بین‌المللی است.

مراسم اهدای جایزه نوبل صلح امسال به دلیل پاندمی کرونا، در مقیاس کوچکتر از همیشه و در دانشگاه اولا واقع در اسلو و با حضور تعداد محدودی از افراد و با حضور فیزیکی یا مجازی دریافت‌کنندگان جوایز برگزار شد. در سال‌های ۱۹۴۷ و ۱۹۸۹ میلادی نیز این دانشگاه میزبان مراسم اهدای جایزه نوبل صلح بوده است. کمیته نوبل نیز اعلام کرد سال ۲۰۲۰ میلادی در نوع خود منحصر به فرد بوده و اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، مراسم سال آینده در سالن شهر اسلو برگزار خواهد شد.

فیزیک

جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۲۰ میلادی به " راجر پنروز " از انگلیس به دلیل "کشف این که تشکیل سیاهچاله، یک پیش‌بینی قوی برای نظریه نسبیت عام است " و "رینهارد گنزل" از آلمان و "آندریا گز" از آمریکا برای کشف "یک جرم بسیار سنگین و فشرده در مرکز کهکشان ما" اهدا شد.

"اجر پنروز"  متولد سال ۱۹۳۱ در انگلیس و عضو دانشگاه آکسفورد در این کشور است. وی به دلیل کشف اینکه تشکیل سیاه‌چاله عاملی در پیش بینی قدرتمند نظریه نسبیت عام است، موفق به دریافت نیمی از جایزه نوبل فیزیک امسال شد.

"رینهارد گنزل" متولد سال ۱۹۵۲ در آلمان و عضو دانشگاه کالیفرنیا و موسسه فیزیک فرازمینی «ماکس پلانک» در آلمان است.

"آندریا گز" متولد سال ۱۹۶۵ در آمریکا و عضو دانشگاه کالیفرنیا در این کشور است؛ این دو محقق به دلیل کشف یک جرم بسیار عظیم و متراکم در مرکز کهکشان راه شیری، به اشتراک برنده نیمی از جایزه نوبل فیزیک امسال شد.
آندریا گز چهارمین زنی است که از زمان اهدای نوبل فیزیک از سال ۱۹۰۱ تا به امروز برنده این جایزه معتبر علمی می‌شود.
 

شیمی
جایزه نوبل سال امسال به "امانوئل شارپنتیر" و "جنیفر ای دودنا" به دلیل "توسعه روشی برای ویرایش ژنوم" اهدا شد.
"امانوئل شارپنتیر" در روز ۱۱ دسامبر سال ۱۹۶۸ در فرانسه متولد شد و هم ‌اکنون در واحد علوم پاتوژن‌های موسسه ماکس پلانک واقع در آلمان مشغول به کار است. او به دلیل توسعه روشی برای ویرایش ژنوم، برنده نیمی از جایزه نوبل شیمی سال ۲۰۲۰ میلادی شد.
 
"جنیفر ای دودنا" در روز ۱۹ فوریه سال ۱۹۶۴ در واشنگتن آمریکا متولد شد و اکنون در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی مشغول به کار است. او به دلیل توسعه روشی برای ویرایش ژنوم، برنده نیمی از جایزه نوبل شیمی سال ۲۰۲۰ میلادی شد.
 

پزشکی
جایزه نوبل سال ۲۰۲۰ میلادی به طور مشترک به " هاروی جی آلتر"، "مایکل هاوتن" و "چارلز ام رایس" به دلیل "کشف ویروس هپاتیت C" تعلق گرفت.

"هاروی جی آلتر" متولد ۱۹۳۵ در نیویورک آمریکا است و هم اکنون در موسسه ملی سلامت آمریکا مشغول به کار است. وی توانست یک سوم از جایزه نوبل سال ۲۰۲۰ میلادی را به دلیل مشارکت در کشف ویروس هپاتیت C به دست آورد.

"مایکل هاوتن" در انگلیس متولد شده و اکنون در دانشگاه آلبرتا ادمونتون واقع در کانادا مشغول فعالیت است. وی توانست یک سوم از جایزه نوبل سال ۲۰۲۰ را به دلیل مشارکت در کشف ویروس هپاتیت C به دست آورد.

"چارلز ام رایس" متولد سال ۱۹۵۲ میلادی ساکرامنتو واقع در کانادا است و درحال حاضر در دانشگاه راکفلر واقع در نیویورک آمریکا مشغول به کار است. او نیز توانست یک سوم از جایزه نوبل سال ۲۰۲۰ را به دلیل مشارکت در کشف ویروس هپاتیت C به دست آورد.

ادبیات
جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۰ میلادی به لوئیز گلوک به دلیل " لحن شاعرانه غیرقابل تصور که با سادگی بی‌آلایش، وجود فردی را جهانی می‌کند " اهدا شد.

لوئیز گلوک پیش از این نیز جوایز متعددی از جمله جایزه پولایتزر سال ۱۹۹۳، جایزه بولینگن سال ۲۰۰۱ و جایزه کتاب ملی سال ۲۰۱۴ آمریکا را به خود اختصاص داده بود.   گلوک در سال ۱۹۴۳ در شهر نیویورک آمریکا متولد شد و در سال ۱۹۶۸ با مجموعه شعر فرزند اول راه خود را به سوی تبدیل شدن به یکی از شاعران برجسته در ادبیات معاصر آمریکا آغاز کرد.  

اقتصاد
جایزه نوبل اقتصاد سال ۲۰۲۰ میلادی به "پل آر میلگروم" و "رابرت ویلسون"  به دلیل " بهینه‌سازی نظریه حراج و ابداع قالب‌های جدید حراج " اهدا شد.

"رابرت ویلسون" در سال ۱۹۳۷ در شهر جنیوا واقع در ایالت نبراسکا آمریکا متولد شد و در زمان دریافت جایزه نوبل به عنوان استاد دانشگاه استنفورد مشغول به کار بود.

"پل میلگروم" در روز ۲۰ آوریل سال ۱۹۴۸ در دیتروست آمریکا متولد شد و در زمان دریافت جایزه نوبل به عنوان استاد دانشگاه استنفورد مشغول به کار بود.

یافته‌های نظری ویلسون و میلگروم موجب بهینه‌سازی حراج‌ها در عمل شده است. همچنین آن‌ها توانستند قالب‌های جدیدی را برای حراج کالاها و خدماتی بیابند که فروش آن‌ها با استفاده از روش‌های سنتی حراج دشوار است.

معرفی برندگان جایزه نوبل به قرار زیر صورت گرفت:

– علوم پزشکی دوشنبه ۵ اکتبر ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه صبح به وقت ساعت تابستانی اروپای مرکزی (CEST)
– فیزیک سه‌شنبه ۶ اکتبر ساعت ۱۱ و ۴۵ دقیقه صبح به وقت ساعت تابستانی اروپای مرکزی (CEST)
– شیمی چهارشنبه ۷ اکتبر ساعت ۱۱ و ۴۵ دقیقه صبح به وقت ساعت تابستانی اروپای مرکزی (CEST)
– ادبیات پنج‌شنبه ۸ اکتبر ساعت ۱۳ بعد از ظهر به وقت ساعت تابستانی اروپای مرکزی (CEST)
– صلح جمعه ۹ اکتبر ساعت ۱۱ صبح به وقت ساعت تابستانی اروپای مرکزی (CEST)
– علوم اقتصادی دوشنبه ۱۲ اکتبر ساعت ۱۱ و ۴۵ دقیقه صبح به وقت ساعت تابستانی اروپای مرکزی (CEST)

 

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا