کشتی کاملاً حفظ‌ شده زیرآب کشف شد

 در سال 1670 هلند یک نیروگاه اقتصادی به شمار می‌رفت، که دارای مسیرهای تجاری پیچیده و کشتی‌های بی‌شماری بود که از دریاها عبور می‌کردند و خرید، تجارت و فروش کالا را تقریباً در سراسر جهان انجام می‌دادند.

کشتی‌هایی که این کالاها را از مستعمرات امپراطوری به داخل و خارج می‌بردند، فلویتس (fluyts) نامیده می‌شدند، و اخیراً نمونه‌ای از آن‌ها ‌که تقریباً قرن‌هاست در زیر سطح دریای بالتیک قرار داشته، نزدیک خلیج فنلاند پیداشده است.

اخیراً گروهی از غواصان سازمانی غیردولتی به نام بادوان (Badewanne)، تقریباً به‌طور تصادفی با این کشتی برخورد کردند. فلویتس 280 فوت زیر سطح دریا قرار دارد، اما در شرایط بسیار خوبی است و آسیب زیادی ندیده، به‌طوری‌که کارشناسان این گروه حتی مطمئن نیستند که این کشتی چگونه غرق ‌شده.

بررسی‌های اولیه آن‌ها را به این فکر انداخته است که احتمالاً بادبان‌بندی قایق منجمد شده و از کار افتاده است، یا شاید در هنگام طوفان شدید واژگون شده باشد، یا ممکن است قسمتی از قایق نشت کرده باشد و آب به میزانی وارد کشتی شده که بدلیل تعداد کم خدمه نتوانستند آن را نجات دهند. جونی پولککو (Jouni Polkko)، یکی از اعضای تیم غواصی در مصاحبه با روزنامه سان تأیید کرد: "ما واقعاً دلیل غرق شدن را نمی‌دانیم."

مهم نیست که دلیل غرق شدن چه بوده است، کارشناسان اتفاق‌ نظر دارند که این ‌یکی از معدود کشتی‌های باقیمانده در نوع خود در هر جای دنیا است. فلویتس با داشتن تعداد خدمه کمتر به‌منظور حمل هرچه بیشتر بار ساخته‌ شده بود. درنتیجه، اگر مشکلی برای کشتی پیش‌ آمده باشد که نیاز به کار تیمی بوده، نیروی انسانی لازم را برای تحقق آن نداشته است.

به گل نشستن در چنین اعماق سردی به حفظ قایق کمک می‌کند، زیرا مانع از تجزیه سریع چوب می‌شود. علاوه بر این، موجودات کوچک دریا که ممکن است به ‌طور معمول از چوب تغذیه کنند نمی‌توانند در آن عمق و دما زنده بمانند، بنابراین آن‌ها نیز عامل فرسایش نبودند. هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد اینکه آیا کشتی برای مرمت، به نمایش گذاردن یا حضور در یک موزه دریایی به خشکی آورده می‌شود یا نه در دسترس نیست.

کشتی یافت شده در سواحل فنلاند هنوز هم از نظر تاریخی اهمیت دارد و باید برای نسل‌های آینده بازیابی و نگهداری شود تا از آن‌ دیدن کنند و بیاموزند.

در حقیقت غواصان در هنگام برخورد با کشتی تجاری هلندی به دنبال لاشه کشتی‌های هر دو جنگ جهانی بودند. مورخان متذکر می‌شوند که از قرن سیزدهم میلادی تاکنون دریای بالتیک بخشی حیاتی در مسیرهای تجاری بوده است.

سه جنبه حیاتی برای حفاظت از لاشه کشتی‌ها وجود دارد – دمای هوا، تاریکی و سطح پایین‌تر نمک در دریا – و بسیاری از لاشه کشتی‌های یافت شده در آنجا به‌طور غیرمعمولی به‌خوبی حفظ‌ شده‌اند و این کشف اخیر نیز از این قاعده مستثنی نیست.

تیم بادوان در ساخت مستند در مورد شناورهای جنگی که در غواصی پیدا می‌کنند تخصص دارد، این گروه به‌تازگی بر روی تأثیرات منفی لاشه کشتی‌ها بر زندگی دریایی و اقیانوس‌ها کاوش می‌کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا