تضمین امنیت غذایی، از اولویت های رشد جمعیت

 یکی از مهم ترین اولویت ها به منظور ایجاد این بستر، تضمین امینت غذایی مردم است. با توجه به افزایش روز افزون جمعیت جهان  تامین و تضمین امنیت غذایی امری مهم و حیاتی به حساب می آید که روش ها و فنون جدید تولید محصولات می تواند تحقق چنین هدفی را تضمین کند. بهره گیری از شیوه های پیشرفته و به روز کشاورزی بدون آسیب رساندن به منابع طبیعی بازده محصولات کشاورزی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. کشاورزانی که از شیوه های نوین و علمی برای کشت محصولات خود استفاده می کنند به جای تقابل با اثرات مثبت محیط اطراف خود، همواره از این فرایند های طبیعی به منظور بهبود هر چه بیشتر کیفیت برداشت در سطح زمین های زراعی بهره می گیرند.

یکی از اثرات بسیار مهم استفاده از این روش ها کاهش میزان مصرف سم و آفت کش هاست که موجب صرفه جویی اقتصادی و حفاظت هر چه بهتر از محیط زیست می شود. غنی سازی خاک، کاشت گیاهان پوشاننده، استفاده از حشرات تغذیه کننده از آفات و مدیریت تلفیقی آفات از شیوه های نوین و دوستدار محیط زیست در حوزه کشاورزی است که کنترل علف های هرز، آفاتف بیماری های مختلف و کیفیت خاک را امکان پذیر می سازد.

گیاهان پوشاننده

بسیاری از کشاورزان با کاشتن گیاهانی مانند جو , ماشک و  شبدر در فاصله زمانی بین فصول زراعی از بروز مشکلاتی از قبیل فرسایش خاک و رشد علف های هرز جلوگیری می کنند. این راهکار موجب می شود کیفیت خاک به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند. به گفته کارشناسان و متخصصان استفاده مناسب از این گیاهان در کاهش مصرف سم و آفت کش ها نیز نقش بسیار مهمی دارد.

غنی سازی خاک

بدون تردید در صنعت کشاورزی خاک مهم ترین عنصر به حساب می آید. خاک سالم حاوی میکروب ها و حشرات متعددی است که همه این موجودات برای کشاورزی نقش حیاتی دارد. گاهی این حشرات و میکروب های مفید در اثر مصرف بیش از اندازه حشره کش ها و سموم مختلف از بین می روند. خاک مناسب موجب افزایش بازدهی و رشد گیاهانی می شود که در مقابل آفت ها آسیب پذیری کمتری دارند. خاک هایی که به دفعات مورد بهره برداری قرار گرفته اند باید با تغذیه از موادی که سطح آنها در خاک کاهش یافته است غنی سازی شوند تا به این ترتیب این خاک از نظر بازدهی محصول به سطح مطلوبی برسد. می توان از طریق فرایندهای مختلف مانند باقی گذاشتن ریشه ها در خاک بعد از برداشت محصول و افزودن کمپوست های طبیعی و کودهای حیوانی به خاک کیفیت خاک را حفظ کرد.

حشراتی که از آفات تغذیه می کنند

با تغییر این نگرش که زمین های زراعی مانند یک کارخانه هستند می توان فرایند کنترل آفات و حشرات مضر خاک را با رویکردی کارآمد تر مدیریت کرد. پرندگان , عنکبوت ها و حتی تعدادی از حشرات دیگر از شکارچیان آفات مضر مزارع کشاورزی هستند. تنظیم و کنترل جمعیت این شکارچیان در مزرعه روش مناسبی برای مدیریت و بهره وری هر چه بیشتر زمین های زراعی خواهد بود و این در حالی است که مصرف بی رویه سموم توازن جمعیتی این موجودات مفید را در طبیعت مختل می کند.

مدیریت تلفیقی آفات

یکی از فناوری های بسیار کارآمد در زمینه کنترل آفات استفاده از شیوه ای موسوم به مدیریت تلفیقی آفات (IPM) است. این شیوه به جای استفاده از روش های شیمیایی بیشتر روی جنبه های طبیعی درمان و مبارزه با آفات تاکید می کند . از این رو با ارائه روش های متعددی مانند تناوب زراعی , مبارزه میکروبی با بیماری های گیاهان و خاک و همچنین آزاد سازی ارگانیسم های موثر و مفید که باعث از بین رفتن آفت ها می شوند مدیریت خاک و محیط زیست – به شیوه ای که کمترین پیامدهای زیست محیطی راه به همراه داشته باشد- ممکن خواهد شد. زمانی که آفتی در یک زمین زراعی دیده می شود، با استفاده از حشراتی همانند کفشدوزک های استریل درمان این زمین زراعی آغاز می شود و در شرایطی که با استفاده از این روش نتوان به نتیجه مطلوب دست یافت، آخرین راهکار استفاده از سموم شیمیایی خواهد بود.

به نظر می رسد استفاده از راهکارهای مبتنی بر فناوری در حوزه کشاورزی و صنعت غذایی از مهم ترین راهکارهایی است که می تواند تامین غذای کافی و سالم برای جمعیت رو به رشد در کشور را تضمین کند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا