روز جهانی ریشه‌کنی فقر

  • روز جهانی ریشه‌کنی فقر

مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۹۹۳، طی قطعنامه‌ای روز ۱۷ اکتبر را به‌عنوان روز جهانی مبارزه با فقر اعلام کرد. در نشست هزاره که در سپتامبر سال ۲۰۰۰ برگزار شد، رهبران دنیا متعهد شدند تا سال ۲۰۱۵ تعداد افرادی را که در فقر شدید زندگی می‌‌کنند یا به عبارتی دیگر روزانه کمتر از یک دلار درآمد دارند، به نصف کاهش دهند؛ اما آمار نشان می‌دهد که طی یک دهه اخیر فقر جهانی دامن‌گسترتر شده است و بیش از ۸۰ درصد جمعیت جهان درآمدی کمتر از ۱۰ دلار در روز دارند. فقر نه‌تنها در کشورهای فقیر آفریقایی و آسیایی به‌صورت روزافزون درآمده، بلکه بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان نیز با فقر درگیر هستند.

 

  • روز تربیت بدنی و ورزش

هفته تربیت بدنی همه ساله از 26 مهر تا دوم آبان به منظور آشنایی جامعه با اهمیت و اثرات کاربرد ورزش در زندگی فردی و اجتماعی، اشاعه و توسعه و ترویج ورزش در خانه و خانواده و هدایت و ارشاد جامعه به ورزش های همگانی برگزار می شود.ورزش رکن اصلی سلامتی است. تحرک کافی بدن انسان نخستین را سالم نگه داشته بود، اما هر چه زندگی شهری، یک جانشینی و زندگی های کارمندی رواج پیدا کرد، بدن ها بیشتر دچار بیماری های مختلف چون آرتروز، پوکی استخوان، چاقی، فشار خون، دیابت و… شد. هر چه سن افراد بالاتر می رود، ورزش منظم می تواند شما را از نظر بدنی متناسب و سالم نگاه دارد.  26مهر، روز تربیت بدنی و ورزش به دلیل ترویج فرهنگ ورزش و تحرک کافی در جامعه نامگذاری شد تا به بهانه این روز  اهمیت ورزش بیشتر مرور شده و با توجه به ابلاغیه ها در ادارات، مدارس و دانشگاه ها و… ورزش بیشتر در جامعه ترویج پیدا کند.

  • اختراع تلگراف تصويري در فواصل دور

تلگراف تصویری یا فوتوتلگراف دستگاهی است که با آن تصویر نوشته ها و اسناد به فاصله دور مخابره می شود. با اساس کار فرستنده و گیرنده تلگراف تصویری دستگاه نمابر (فاکس، فاکسی مایل یا پست تصویری) وسیله مخابره و انتقال نوشته، مکتوب و تصویر به نقاط دور به روش الکترونیکی است.

  • مادر ترزا برنده جایزه صلح نوبل شد

اگنس گونجا بویاجیو معروف به مادر ترزا متولد ۲۶ اوت ۱۹۱۰ در اسکوپیه امپراتوری عثمانی بود.وی راهبه کاتولیک آلبانیایی و تأسیس‌کنندهٔ جمعیت مبلغان خیریه در هند بود. وی در سال ۱۹۲۸ به هندوستان رفت و به گروه "tas" پیوست. به‌خاطر ارادتی که به "ترزا اهل آویلا"، راهبهٔ اسپانیایی و بنیانگذار یکی از جریانهای رهبانیت و خدمات خیرخواهانه بود، نام ترزا را برای خود برگزید. در سال ۱۹۴۸ صومعه را ترک گفت تا پرستاری بیاموزد.مادر ترزا به خاطر خدمات انسان‌دوستانه‌اش در سال ۱۹۷۹، جایزه صلح نوبل را به خود اختصاص داد. وی در ۵ سپتامبر ۱۹۹۷ درگذشت.

  • درگذشت رنه آنتوان فرشول دو رئومور

رنه آنتوان فرشول دو رئومورمتولد ۲۸ فوریه ۱۶۸۳ بود. وی یک حشره‌شناس اهل فرانسه بود.او در  ۱۷ اکتبر ۱۷۵۷ درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا