طاعون نشخوارکنندگان کوچک قابل انتقال به انسان نیست

 محسن شانقی در گفت و گو با ایرنا افزود: طاعون نشخوارکنندگان کوچک منشاء ویروسی دارد ولی از بیماری های مشترک بین انسان و حیوان به شمار نمی رود و قابل انتقال به انسان نیست.وی اظهار کرد: این بیماری حتی قابل سرایت به گاو هم نیست و فقط نشخوار کنندگان کوچک از جمله گوسفند و بز را مبتلا می کند.

وی با بیان اینکه طاعون در لغت به بیماری گفته می شود که تلفات بالا ایجاد می کند، اظهار کرد: طاعون نشخوار کنندگان کوچک و گاوی با طاعون انسانی که منشاء باکتریایی دارد کاملا متفاوت است و به هیچ عنوان انسان را در گیر خود نمی کند.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی مهمترین راه انتقال بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک را از طریق تماس مستقیم، جابجایی دام ها و استفاده از آبشخورهای مشترک عنوان کرد و گفت: تا کنون 100 راس از حیوانات حیات وحش هفتاد قله اراک در اثر این بیماری تلف شده اند.

شانقی خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از شیوع این بیماری اقدامات پیشگیرانه از جمله قرنطینه صددرصدی منطقه به مدت یک ماه و جلوگیری از ورود حیوانات اهلی و گردشگران تا شعاع پنج کیلومتری، شناسایی روستاها و گله های اطراف هفتاد قله و هماهنگی با سازمان و تهیه واکسن بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک و مایه کوبی کلیه دام های اطراف منطقه هفتاد قله اراک در سه شهرستان اراک ، محلات و دلیجان علیه این بیماری از جمله اقدامات این اداره کل است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی ادامه داد: برنامه ریزی برای اقدامات بهداشتی و کنترلی درمنطقه از جمله امحاء بهداشتی لاشه های تلف شده، شستشوی آبشخورها و ضدعفونی آنها و منابع آبی موجود، نمونه برداری مجدد از لاشه های تلف شده توسط دامپزشکی، پایش منطقه، آهک پاشی اطراف آبشخورها، خروج دام های اهلی موجود در منطقه حفاظت شده با همکاری منابع طبیعی و آموزش دامداران منطقه از دیگر اقدامات انجام شده برای پیشگیری از شیوع این بیماری است.

وی گفت: با توجه حساسیت منطقه و شیوع این بیماری برای اولین بار، انتظار تلفات بالا در بین وحوش منطقه حفاظت شده هفتاد قله وجود دارد.

منطقه حفاظت شده هفتاد قله به مساحت 97 هزار و 407 هکتار در 25 کیلومتری شمال شرقی اراک و بین شهرستانهای اراک، محلات و خمین واقع شده است.

کل و بز، قوچ و میش، پلنگ، کفتار، شغال، گرگ ،گورکن، خرگوش، تشی و روباه از پستانداران این منطقه محسوب می شوند و چند نوع افعی، مارآبی و لاک پشت نیز در این منطقه دیده شده است.

کبک، تیهو، بلدرچین، باقرقره، کبوتر چاهی، کبوتر کوهی، عقاب طلایی، سارگپه،هما، کرکس،دال، شاهین، بحری، لیل، بوتیمار و حواصیل از پرندگان این منطقه هستند.
استان مرکزی دارای 363 گونه جانوری شامل 222 گونه پرنده، 65 گونه پستاندار، 55 گونه خزنده، چهار گونه دوزیست، 17 گونه ماهی و یکهزار و 336 گونه گیاهی است که از این تعداد 33 گونه از پرندگان، 14 گونه از پستانداران و دو گونه از خزندگان این استان در معرض تهدید هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا