شامپوهای پروتئینه و ویتامینه فریب است

دکتر الهه لطفی، محقق و متخصص پوست و مو در گفت و گو با سیناپرس می گوید: مساله مهمی که ابتدا باید به آن توجه داشت، این است که آیا با ماندن مدت زمان بیشتر شامپو روی سر، مواد مؤثر داخل شامپو جذب موها می شود یا خیر. معمولا پروتئین ها مولکول های خیلی بزرگی هستند و از ناحیه لایه شاخی پوست عبور نمی کنند و حتی اگر طولانی مدت هم روی پوست باقی بمانند، جذبی از لایه شاخی پوست سر ندارند و در بهترین حالت تنها می توانند سلامت مو را تأمین کنند.

او تأکید می کند: به هیچ عنوان شامپوی پروتئنیه و ویتامینه اثری روی ریزش مو نخواهد داشت و به عبارتی، شامپو عنصر مهمی در درمان ریزش مو و جلوگیری از ریزش مو به حساب نمی آید.

این متخصص پوست و مو در ادامه می گوید: اگر قرار باشد همه چیز از لایه شاخی پوست سر جذب شود، انواع سموم، میکروب ها و باکتری ها هم می توانند از راه پوست جذب شوند. این لایه شاخص، اولین سطح دفاعی بدن به شمار می رود بنابراین، جذب مواد از لایه شاخی خیلی زیاد نیست، مگر برخی ترکیبات خاص و فرمول هایی که به صورت قابل عبور از این لایه ساخته می شوند.

او عنوان می کند: به طورکلی، برخی ترکیبات مانند کافئین، ترکیبات خاصی می توانند از طریق ضمائم پوست و عبور از لایه محافظ مقداری جذب در لایه پوست داشته باشند ولی معمولا ترکیبات به صورت شامپو جذب بالایی ندارند.

لطفی درباره راه های تقویت مو می گوید: راه های مختلفی برای تقویت مو وجود دارد. سلامت عمومی و کلی بدن، تغذیه خوب و مناسب؛ استفاده متناوب از مکمل ها و ویتامین ها؛ استفاده از ویتامین D که معمولا سطح آن در بیشتر افراد جامعه پایین است و نیاز به مصرف این مکل داریم؛ خانم هایی که در سن باروری هستند و هر ماه عادت ماهیانه را تجربه می کنند، باید مکمل آهن را در برنامه خود بگنجانند تا جایگزین خون از دست رفته شود. البته بسته به مورد، ممکن است از مکمل های زینک (روی) و ترکیبات دیگر هم در درمان ریزش مو استفاده کنیم.

گفتگو:ندا اظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا