چرا تنوع زیستی در شهرها کم است؟

کاشت درخت در محیط های شهری می تواند سودمندی های زیادی با خود به همراه داشته باشد. کاهش آلودگی های کربنی و فراهم شدن مکانی برای لانه سازی حیوانات از جمله این مزایا هستند. اما فراوانی تعداد درختان الزاماً به معنای تنوع زیستی بیشتر در محیط های شهری نیست.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه آیوا در ایالات متحده به بررسی میدانی دو نوع درخت کاشته شده در نواحی شهری آیوا پرداختند و میزان فراوانی دو نوع حشره را محاسبه کردند. آنها به این نتیجه رسیدند که با وجود تعداد زیاد درختان گیلاس و نیز گردوی سیاه در این مناطق، فراوانی حشرات موجود در این درختان رابطه متوازنی با فراوانی این دو درخت نداشتند. گفتنی است در این مطالعه، پژوهشگران به شمارش صدها هزار حشره موجود در درختان کاشته شده در 250 نقظه شهری پرداختند. این مطالعه حدود دو سال زمان برد.

اما چرا تنوع زیستی در شهرها کم است؟ دانشمندان بر این باورند که موانعی بنیادین اصلی ترین عوامل ایجاد کننده این وضعیت هستند. برای نمونه سازه های مختلف موجود در شهرها و نیز وجود خیابان های متعدد سبب می شود که مسیر رسیدن به درختان برای حشرات دشوارتر شده و تولید مثل آنها نیز با مشکلاتی روبرو شود. در حال حاضر این دانشمندان می کوشند با مقایسه دی.ان.ای یکی از این انواع حشرات، به تعیین اصلی ترین دلیل کمبود جمعیت آنها در نواحی شهری بپردازند.

مشروح این پژوهش در ژورنال PLOS ONE منتشر شده است.