میزان بقای بیماران مبتلا به سرطان پروستات در ایران

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سلامت مردان و بهداشت بارورسرطی با اشاره به مطالعه اخیر این مرکز در خصوص "بررسی بقای پنج ساله سرطان پروستات در ایران و عوامل مرتبط با آن"، اظهار کرد: بر اساس نتایج این مطالعه میزان متوسط بقای پنج ساله در بیماران مبتلا به سرطان پروستات در ایران حدود 82 درصد بوده است.

دکتر محمد سلیمانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سه عامل شایع مرگ و میر در ایران و جهان بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها، حوادث و سوانح هستند، اظهار کرد: شیوع سرطان‌ها در ایران در آقایان حدود 150 در هر 100 هزار نفر و در خانم‌ها حدود 130 در هر 100 هزار نفر است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به شایع‌ترین سرطان در آقایان، گفت: سرطان پروستات همپای دیگر سرطان‌های گوارشی و پوستی از شایع‌ترین سرطان‌ها در آقایان است و حدود 17 مورد در هر 100 هزار نفر به سرطان پروستات مبتلا می‌شوند.

این متخصص اورولوژی با اشاره به اهمیت بررسی رفتار سرطان‌ها و تاثیر آن بر کشف روش‌های جدید درمانی، اظهار کرد: در همین راستا اخیرا مطالعه‌ای تحت عنوان "بررسی بقای پنج ساله سرطان پروستات در ایران و عوامل مرتبط با آن" با هدف بررسی فاکتورهای دخیل بر رفتار سرطان پروستات و ارتباط آن با میزان بقای پنج ساله سرطان پروستات انجام شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه در رابطه روش انجام این مطالعه تحقیقاتی در مرکز تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروری، توضیح داد: از بین 27000 موردی که بین سال‌های 2010 تا 2015 با تشخیص سرطان پروستات، در سامانه ثبت سرطان وزارت بهداشت شناسایی شده بودند، برقراری تماس با 35 درصد افراد یعنی حدود 10 هزار نفر موفق بود و طی آن فاکتورهای موثر بر بیماری بررسی شد.

وی تاکید کرد: بر اساس نتایج این مطالعه میزان متوسط بقای 5 ساله در بیماران مبتلا به سرطان پروستات در ایران حدود 82 درصد بوده است.

دکتر سلیمانی با اشاره به تاثیر وضعیت شغلی افراد در میزان بقای پنج ساله ناشی از سرطان پروستات، تصریح کرد: نتایج این مطالعه نشان داد؛ بازنشستگان نسبت به افرادی که هم اکنون در بخش‌های دولتی شاغلند، میزان بقای پنج ساله بهتری دارند.

رابطه سن، محل سکونت و تحصیلات با میزان بقا 

وی با اشاره به فاکتور سن و ارتباط آن با میزان مرگ و میر افراد در این مطالعه نیز بیان کرد: میزان مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات در افرادی که سن پایین‌تر از 50 سال دارند؛ یعنی در سنین پایین‌تری به سرطان پروستات مبتلا می‌شوند، بسیار بالاتر از کسانی است که در سنین بالاتر به خصوص 80 سال به بالا به سرطان پروستات مبتلا می‌شوند.

این اورولوژیست با بیان اینکه محل سکونت و تحصیلات بر میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات دخالت دارد، گفت: نتایج مطالعات نشان داد کسانی که در روستا زندگی می‌کنند میزان مرگ ومیر پایین‌تر و بقای پنج ساله‌ی بالاتری در مورد سرطان پروستات دارند، همچنین مبتلایان دارای تحصیلات ابتدایی میزان مرگ و میر بالاتری دارند.

روش‌های موجود برای درمان سرطان پروستات

سلیمانی با اشاره به روش‌های موجود برای درمان سرطان پروستات، اظهار کرد: نتایج مطالعه اخیر نشان داد، مبتلایانی که درمان فعال به صورت جراحی، رادیو تراپی و یا هر دوی آن‌ها داشته‌اند، نسبت به کسانی که تحت درمان قرار نگرفتند، به صورت قابل ملاحظه‌ای مرگ و میر پایین‌تر و بقای پنج ساله بالاتری داشتند.

این متخصص اورولوژی در پایان با بیان اینکه نتایج این تحقیقات در درمان و پیشگیری بهتر سرطان پروستات بسیار مؤثر است، گفت: به طور کلی نتایج این مطالعات برای توصیه‌های موثرتر درمانی در بیماران مبتلا به سرطان پروستات با هدف انجام درمان فعال، شناسایی بیماران دارای نتایجی مطلوب‌تر، شناسایی گروه‌های دارای عوارض بیشتر یا کمتر، تهیه گایدلاین‌های ملی و تصمیم گیری در درمان بیماران مبتلا به سرطان پروستات نقش بسیار موثری خواهد داشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا