جستجوی تاریخ ایران در سرزمین های همسایه

سرزمین باستانی ایران در طول تاریخ پر فراز و نشیب خود دارای وسعتی به مراتب بیشتر از مرزهای جغرافیایی امروزی این سرزمین بوده و به نوعی می توان ایران فرهنگی را بسیار گسترده دانست.

در بین کشورهای متعددی که هر یک در بخشی از تاریخ ایران زمین سهیم هستند، برخی کشورها مانند عراق دارای پیوست های گسست ناپذیری با ایران بوده و از نظر نژادی، فرهنگی و تاریخی اشتراکات زیادی با ایران دارند.

برای اثبات این مدعا کافی است در نظر بگیریم شهر تیسفون یا مدائن که امروزه در نزدیکی بغداد قرار دارد برای چند سده و در روزگار اشکانی و ساسانی، پایتخت ایران محسوب می شد. این مساله سبب می شود تا کشفیات باستان شناسی در این سرزمین ها، برای ایران نیز اهمیت داشته و بخش هایی از تاریخ سرزمین ما را روشن کند.

باستان شناسان و کاوشگرانی که موفق به شناسایی این محوطه های تاریخی شده اند از فناوری های مدرنی همچون  هواپیماهای بدون سرنشین برای تهیه تصاویر هوایی از منطقه استفاده کردند.

در همین زمینه وزارت شهرداری ها و گردشگری اقلیم کردستان عراق روز دوشنبه اعلام کرد تعدادی از محوطه های تاریخی جدید در استان اربیل کشف شده است. این وزارتخانه یادآور شد که پروژه اکتشاف در منطقه سیکتان (Siktan) اربیل انجام شد.

به گفته این وزارتخانه این سایت های باستانی کشف شده قبلا در نقشه باستان شناسی عراق ثبت نشده بودند. در ضمن وزارتخانه مذکور توضیحات بیشتری از تاریخچه و جزئیات این سایت ها ارائه نکرده و تنها به در اختیار قرار دادن عکس های مربوط به این مناطق اکتفا کرد. گفتنی است باستان شناسان و کاوشگرانی که موفق به شناسایی این محوطه های تاریخی شده اند از فناوری های مدرنی همچون  هواپیماهای بدون سرنشین برای تهیه تصاویر هوایی از منطقه استفاده کردند.

به گفته وزارتخانه شهرداری ها و گردشگری اقلیم کردستان، این اکتشاف در قالب یک پروژه شناسایی و تحقیق پانزده روز به سرپرستی اداره باستان شناسی سیکتان و با همکاری مقامات محلی و ساکنان این مناطق انجام شد و در طول این عملیات فن آوری هایی مانند هواپیماهای بدون سرنشین، GPS و سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) مورد استفاده قرار گرفتند.

در سال های اخیر دولت اقلیم کردستان توجه ویژه ای به مکان های باستانی در منطقه خودمختار و ده ها مکان تاریخی با ارزش نشان داده است.

لازم به یادآوری است که پنج سال گذشته، دولت اقلیم کردستان توافق نامه ای را با دانشگاه کمبریج امضا کرد تا گروهی از باستان شناسان بین المللی را برای جستجو و کاوش استخوان های نئاندرتال های واقع در کوه برادوست (Bradost) در منطقه بارزان (Barzan) اربیل، بفرستند.

فرهنگ برادوستی یکی از فرهنگ های بسیار مهم پیش از تاریخ غرب آسیا محسوب شده و بدون شک مطالعه و کاوش این سایت های جدید می تواند به رشد دانش باستان شناسی ایران و تاریخ دو کشور، کمک فراوانی کرده و بخش های نامکشوف تاریخ منطقه را روشن کند. به گفته مقامات اقلیم کردستان، در مرحله بعد، عملیات کاوش و حفاری علمی در این سایت ها انجام خواهد شد.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا