صرفه‌جویی ارزی یک میلیارد دلاری با تولید داروهای زیستی

وبینار گزارش اقدامات و برنامه‌های ستاد توسعه زیست فناوری در سال ۱۳۹۹ امروز با هدف هم افزایی و هم اندیشی در اجرای برنامه‌های زیست فناوری با حضور دکتر مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری برگزار شد.

قانعی در این وبینار گفت: ما فکر می‌کردیم که زیست فناوری خیلی بسیار قدر است و می‌تواند مشکلات بشریت را حل کند اما این خبرها نبود و دیدیم که در خیلی از مباحث علمی همچون کرونا چالش داشتیم و باید راه حل‌هایی برای آنها پیدا کنیم.

قانعی با اشاره به اقدامات ستاد توسعه زیست فناوری و اهداف این ستاد گفت: در صدد هستیم که ۳ درصد بازار جهانی را در زیست فناوری به دست بیاوریم که تاکنون به کمتر از نیم درصد رسیده‌ایم و تا رسیدن به این هدف فاصله داریم.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری برنامه‌ریزی با اشاره به برنامه‌های ستاد توسعه زیست فناوری گفت: کسب ۳ درصد از سهم بازار جهانی زیست فناوری، هم افزایی ملی منابع امکانات کشور برای تولید ثروت از زیست فناوری، راهبری و سیاستگذاری و ارزیابی پیشرفت زیست فناوری در کشور و کمک به ارتقا سطح علمی و فناوری به منظور کسب مقام نخست منطقه و سهم شایسته جهانی ماموریت و اهداف ستاد توسعه زیست فناوری هستند.

وی ادامه داد: ما برای کسب این سهم بازار جهانی که بالغ بر ۲۳.۲۵ میلیارد دلار می‌شود، فاصله داریم و با توجه به وضعیت نیاز فعلی درصدد هستیم که بیشتر فعالیت کنیم. کسب این بازار از چشم اندازهای این ستاد برای افق ۱۴۰۴ است و تحقق این هدف کار آسانی نیست.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری افزود: تاسیس صندوق زیست فناوری از سال ۱۳۹۴ و کاهش ارزبری به ۱۴۴۰ میلیون دلار در سال یکی از اقدامات ستاد توسعه زیست فناوری بوده است؛ همچنین تولید ۲۷ داروی بیوتکنولوژی، اجرای ۱۲ طرح در حوزه واکسن، تولید ۹۰ ماده اولیه دارویی و اجرای ۵۵ طرح در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی در راستای کسب سهم ۳ درصدی بازار و کمک زیست فناوری به توسعه اقتصاد کشور کرده است.

وی با بیان اینکه ۸ شرکت بزرگ مسئول راهبری تولید ۱۱۷ محصول اولویت دار کشور در حوزه‌های داروهای زیستی، مواد اولیه دارویی، واکسن، پروبیوتیک، تجهیزات و داروهای شیمیایی فعال هستند، گفت: تاکنون ۱,۳۵۰ میلیارد ریال از این طرح‌ها حمایت شده است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه از این رو پژوهش‌ها را به گونه‌ای جهت دهی کرده‌ایم که در راستای تحقق سهم اقتصاد دانش بنیان است، گفت: همچنین ما اقدام به تعیین ۴۱ موضوع اصلی اولویت دار در حوزه پژوهش کردیم.

وی با تاکید بر اینکه ۹.۵ درصد درآمد شرکت‌های دانش بنیان از محل شرکت‌های زیست فناور کسب شده است، ادامه داد: بیش از ۶۰ درصد صادرات محصولات دانش بنیان کشور مربوط به شرکت‌های صادراتی زیست فناوری است و علاوه بر آن ایران رتبه ۱۲ در دنیا و رتبه اول در سطح منطقه در حوزه زیست فناوری را کسب کرده است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه از ۴۸ بانک ژنی حمایت کردیم که در این راستا ما بیشترین همکاری را با وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی داریم، گفت: صرفه‌جویی ارزی به میزان یک میلیارد دلار در سال با تولید ۲۲ داروی زیستی، کسب رتبه اول تولید محصولات زیست فناوری و واکسن در غرب آسیا، حضور ایران در میان ۵ کشور اول تولید کننده محصولات زیست فناوری در آسیا از جمله دستاوردهای این ستاد به شمار می‌رود.