آب ‌تنی در آب های داغ

چشمه های آب طبیعی همه روزه مسافران و گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب می کنند و انسان ها برای بهره مندی از خواص درمانی این چشمه ها و چشم اندازهای طبیعت آن به این مناطق سفر می کنند.

آب درمانی یا هیدروتراپی زمان های طولانی است که بشر با آن آشنا بوده است. پزشکان مکتب بقراط خاصیت قابض آب سرد را می ‌شناختند. آن ‌ها آب سرد را برای درمان تورم ‌های موضعی و مفاصل و آب ‌گرم چشمه ‌های معدنی را برای درمان برخی بیماری ‌های جلدی مورد استفاده قرار می ‌دادند.

در قرن نوزدهم استفاده از آب‌ های معدنی به اوج خود رسید، در این زمان ضمن استفاده از ایستگاه‌ های قدیمی، ایستگاه‌های جدیدی نیز احداث شده است.

کشور ما به دلیل دارا بودن آب و هوا و طبیعت بکر، بیش از صد چشمه آب معدنی با کیفیت مناسب دارد که می تواند به عنوان یکی از قطب های گردشگری و جلب توریسم مورد استفاده قرار بگیرد.

چشمه های آب معدنی که در اطراف خود مناظر بدیع طبیعی و کاربردهای درمانی دارند علاوه بر مصارف شرب، در درمان و اکوتوریسم نیز حرف های بسیاری برای گفتن دارند که می توان از این قابلیت ها حداکثر استفاده را برد.

اردبیل

بسیاری از این چشمه ها برای مردم بومی شناخته شده بودند و به صورت شفاهی بین مردم و توریست ها معروف و از استقبال عموم برخوردار شدند و کم کم عنوان قطب گردشگری را از آن خود کردند. بارزترین نمونه آب‌ معدنی با استفاده وسیع در سرعین استان اردبیل است. وجود این آب و سرمایه ‌گذاری ‌های انجام‌ شده در مناطق اطراف آن، چهره منطقه و روند توسعه آن را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده است.

این استان، بیش از 60 دهنه چشمه آبگرم را در خود جای داده است. بیش از ۱۱۰ دهنه آب ‌های معدنی گرم و سرد در استان اردبیل وجود دارد که بخش خصوصی در محدوده ۲۲ منطقه آبگرم سرمایه ‌گذاری کرده و با هدف توسعه گردشگری و رونق اشتغال صورت گرفته است؛ مشگین‌ شهر در اردبیل چشمه ‌های متعددی دارد که در سال های اخیر مجتمع‌ های مدرنی در آن احداث شده است.

سمنان

یکی دیگر از مناطق کشور که دارای چشمه های معدنی متعددی است، استان سمنان است. این استان لقب قطب گردشگری سلامت را از آن خود کرده است. چشمه آب معدنی تلخاب لاسجرد از شهرستان سرخه، یکی از این چشمه ها است. در جاده اصلی سمنان به تهران، شش کیلومتر بعد از کاروانسرای شاه عباسی به تابلوی آب تلخه می رسیم. با طی کردن پنج کیلومتر جاده خاکی نیزاری زیبا وجود دارد که چشمه آب معدنی تلخاب را در خود جای داده است.

این چشمه که به دلیل گوگرد فراوان، آب تلخ و غیرقابل شربی دارد به تلخاب مشهور است. این چشمه از دو چشمه به نام ‌های چشمه (چَشمِه) و تنور سیاه (سیَه کِلِه) تشکیل شده است که محدوده‌ ای استخری شکل را به طول تقریبی ۲۰ متر و عرض ۱۲ متر و عمق یک تا هفت متر به ‌وجود آورده ‌اند. چشمه آب معدنی تلخاب سرخه به ‌شماره ثبت ۴۹۸ در سال ۱۳۹۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

به گفته کارشناسان، آب این چشمه برای درمان بیماری ‌هایی مانند یرقان، زردی، واریس، خوارشه، کهیر، پادرد و سردرد مفید است.

ایلام

چشمه های آب گرم شهرستان دهلران در جنوب استان ایلام نیز دارای تاریخی طبیعی است که جاذبه های متنوع گردشگری را هم در خود جای داده است. این چشمه ها به سبب اهمیتی که دارند در سال 1355 در ردیف آثار طبیعی ملی سازمان حفظ محیط زیست کشور به ثبت رسیده اند.

به گفته کارشناسان، چشمه های آب گرم دهلران از خواص فراوان آب درمانی برخوردار هستند و برای میکروب کشی و مبارزه با بیماری های پوستی مفید محسوب می شوند. طبق بررسی های علمی، این چشمه های از نوع فسیلی بوده که در اثر جوشش و وجود منابع نفت و گاز در زیر زمین تشکیل شده است.

خواص ضد قارچی و طبیعی گوگردی این چشمه ها، هر ساله توریست ها و مسافران زیادی را از نقاط مختلف کشور به سوی خود جلب می کند و به عنوان مقصد گردشگری سلامت گوی سبقت را از دیگر رقبای خود ربوده است.

گزارش: نیلوفر منصوری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا