تشدید جرم و جنایت در کشور ریشه اقتصادی دارد

 نخست اینکه جرایم نسبت به گذشته شنیع تر،خشن تر و بی پرده تر شده و دوم اینکه قبح جرم در جامعه فرو ریخته و بسیاری از مجرمان با علم به عاقبت کار خود دست به ارتکاب جرم می زنند.

همه این اتفاقات نشان می دهد که جامعه ایران به سمت خشن تر شدن در حال حرکت است و اگر جامعه شناسان و روانشناسان برای آن راه حل منطقی و علمی پیدا نکنند پیامدهای ناگوار تری در انتظار جامعه خواهد بود.

به همین دلیل و برای تحلیل و بررسی چرایی افزایش جرم و جنایت در کشور با عبدالصمد خرمشاهی وکیل  دادگستری که وکالت پرونده های جنجالی زیادی مانند پرونده شهلا جاهد،نداآقا سلطان و مهناز افشار را در پرونده خود دارد گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید.

خرمشاهی معتقد است؛ افزایش جرایم در جامعه و وضعیت موجود معلول رویکردهای کوتاه مدت نیست و بلکه برای بررسی این پدیده اجتماعی باید رویکردهای کلی و بلند مدت جامعه را مورد تحلیل و بررسی قرار داد. در جامعه ای که قانون گریزی رواج دارد، عدالت رعایت نمی شود و به نیازهای اولیه افراد کمتر بها داده می شود به صورت طبیعی زمینه تولید جرم به وجود می آید. از سوی دیگر مهم ترین دلیل افزایش جرم و جنایت در جامعه ایران«فقر» است که شامل فقر اقتصادی و فرهنگی می شود.کسی که در زمینه اقتصادی دچار فقر و تنگدستی است فرصتی برای ارتقای فرهنگی خود نیز پیدا نمی کند و در نتیجه دچار فقر فرهنگی نیز می شود.

این جرم شناس ادامه داد: اگر ما حوادث هر روز کشور را بررسی کنیم، متوجه می شویم که بیش از نود درصد از ریشه های جرم و جنایت در کشور اقتصادی است. مشکلات اقتصادی  ام الفساد جرائم کشور است. دغدغه های اقتصادی با خود بیکاری،اعتیاد و استرس و نگرانی های زیادی به همراه می آورد که هر کدام می تواند زمینه جرم و جنایت را در جامعه افزایش بدهد. فردی که در خانواده ای با مشکلات اقتصادی و روانی ناشی از آن بزرگ شده به صورت طبیعی  مستعد ارتکاب جرم و جنایت است.

وی تاکید کرد: براساس آمارهای رسمی که در جامعه منتشر می شود اغلب افرادی که مرتکب جرایم سنگین شده اند در خانواده های پر آسیب و شکننده بزرگ شده اند و از نظر روانی در وضعیت متعادلی قرار نداشته اند. بدون شک اگر مردم جامعه در رفاه زندگی می کردند میزان جرم و جنایت تا حدود زیادی در جامعه کاهش پیدا می کرد. مسائل اجتماعی به صورت زنجیروار به هم متصل هستند. در کشورهای توسعه یافته مانند سوئیس میزان جرم و جنایت بسیار کم و محدود است.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: آمارهای رسمی نشان می دهد که بیماری های روحی و روانی نیز در بین مردم جامعه افزایش پیدا کرده و از مرز فاجعه گذشته است. هنگامی که فرد با مشکل بیکاری مواجه می شود و حقوق خود را تضیع یافته می بیند دچار مشکلات روحی و روانی می شود. این مشکلات روحی و روانی نیز زمینه را برای جرم و جنایت در سطح جامعه افزایش می دهد.به ندرت اتفاق می افتد که افرادی از نظر اقتصادی و روانی مشکل جدی نداشته باشند و جرایم سنگین در جامعه انجام بدهند.

به عقیده وی اگر راه حل مناسبی برای مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم پیدا نشود و مسوولان در این زمینه تلاش جدی انجام ندهند جامعه روزبه روز عصبی تر و رفتارهای خشونت آمیز اجتناب ناپذیر خواهد شد. نکته دیگر اینکه خشونت با خود خشونت به همراه خواهد داشت.

آمارها نشان می دهد که سطح مدارای مردم جامعه ایران نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است.به همین دلیل رسیدگی به این موضوع باید در اولویت های نخست مسوولان قرار بگیرد.

گفتگو:احسان انصاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا