خنک کردن تلفن همراه به کمک نوارهای گرافیتی

گرافیت، کربن طبیعی است که نرم و سیاه و براق بوده و در مغز مداد و صنعت کاربرد دارد. نوارهای گرافیتی نقش مهمی در خنک نگاه داشتن بسیاری از وسایل الکترونیکی دارند؛ این نوارها با قابلیت عالی هدایت حرارتی خود، برای خنثی سازی گرمای تولید شده توسط دستگاه های الکترونیکی که در اطراف ما قرار دارند، مورد استفاده قرار می گیرند.  

دکتر جی. دئوکار که ریاست تیم این مطالعه جدید را بر عهده داشت، گفت: روش مورد استفاده برای ساخت این نوارهای گرافیتی که در آن از پلیمر به عنوان یک ماده منبع استفاده می شود، پیچیده و بسیار پُرمصرف است.

وی و همکارانش در دانشگاه «علوم و فناوری ملک عبدالله عربستان سعودی» بر روی روشی کارآمدتر برای تولید این نوارهای گرافیکی خنک کننده کار کرده اند. روشی که این محققان استفاده کردند شامل استفاده از ورقه های نیکل به عنوان کاتالیزور برای تبدیل گاز داغ متان به گرافیت است. با استفاده از این روش، نوارهای گرافیتی که در سطح ورقه های نیکل ایجاد می شوند تنها ۱۰۰ نانومتر ضخامت دارند. (۱۰۰۰ نانومتر معادل یک میکرومتر است).

صفحات که محققان آنها را «نوارهای گرافیتی با ضخامت نانومتر»  (NGFs) عنوان می کنند با قرار دادن مواد در دمای حدود ۹۰۰ درجه سانتی گراد (هزار و ۶۵۲ درجه فارنهایت) تولید شدند.

این نوارهای گرافیتی بسیار نازک تر از نوارهای گرافیتی با ضخامت میکرومتر هستند که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرند اما هنوز از گرافن های تک لایه ای ضخیم ترند. محققان می گویند، تولید این نوارهای گرافیتی با ضخامت نانومتر ارزان قیمت است و از درجه ای از انعطاف پذیری و استحکام برخوردارند  که هیچ یک از این مواد آن را ندارد.

از این ورقه های رسانا و نیمه شفاف می توان در مواردی دیگری غیر از خنک نگه داشتن دستگاه های تلفن همراه نیز استفاده کرد. محققان می گویند، ماهیت همه کاره آنها، می تواند آنها را به عنوان اجزای سلول های خورشیدی یا حسگرهایی مورد استفاده قرار دهد که گاز NO۲ را تشخیص می دهند.

مشروح این تحقیق در مجله Nanotechnology and Scientific Reports منتشر شده است.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا