بررسی تغییرات صدای انسان برای پایش سلامت روانی

سیناپرس:  این پژوهش می تواند به شکل گیری نرم افزارهایی برای تلفن همراه به منظور بررسی صدا و پایش سلامت روانی فرد به کار رود.پایش سلامت روانی، یکی از مهم ترین اقدامات برای اطمینان یافتن از کیفیت زندگی روانی افراد است. در حال حاضر، این کار تنها با مراجعه به مشاوران و یا سایر متخصصان علوم روانپزشکی و روانشناسی امکان پذیر است. با این حال شاید در آینده بتوان با بررسی ویژگی های جسمی افراد، ابزارهایی به منظور تشخیص مشکلات مختلف روانی طراحی کرد.

پیش از این در سال 2007 مطالعه ای به انجام رسید تا رابطه بین الگوهای صوتی افراد دارای افسردگی و شدت این اختلال مورد بررسی قرار گیرد. پیش از انجام آن مطالعه، هر هفته از بیماران آزمون افسردگی همیلتون به عمل می آمد و سپس صدای آنها در حالی که در مورد مسائل روزمره شان صحبت می کردند ضبط می شد.

در مطالعه جدید، شش فرد مبتلا به افسردگی به مدت شش هفته مورد مطالعه قرار گرفتند. میزان شدت این اختلال در این افراد در طی این دوره شش هفتگی متغیر بود. پژوهشگران هر هفته از این افراد آزمون همیلتون به عمل می آورند و سپس صدای آنها را ضبط می کردند. بررسی این داده ها نشان داد که می توان رابطه ای بین صدای فرد و شدت بیماری یافت.

صدای انسان دارای ویژگی های آکوستیکی مختلفی است. پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که صدای انسان در حین افسردگی آهسته تر بوده و از نظر فرکانس و دامنه موجی متفاوت با حالت عادی است و به این ترتیب توانستند مدلی اولیه برای انطباق الگوی آکوستیک صدا با شدت افسردگی تهیه کنند.

این دانشمندان در گام بعدی قصد گسترش جامعه آماری و افزودن بر دقت این مدل را دارند. آنها امیدوارند که این مدل بتواند در آینده برای طراحی نرم افزار ویژه تلفن همراه کاربرد داشته باشد. این نرم افزاز می تواند کاربرد گسترده ای در میان نوجوان داشته باشد، زیرا این گروه سنی معمولاً بیشتر از گروه های سنی دیگر در معرض افسردگی قرار دارند.

همچنین طراحی این نرم افزار می تواند  به کاهش اتکای فرد به متخصص روانی و نیز ارائه بازخورد منظم به فرد متخصص بدون نیاز به حضور در کلینیک و یا مطلب بیانجامد.

این مطالعه در صد و شصت و هشتمین اجلاس انجمن آکوستیک آمریکا (ASA) ارائه شده است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا