وام ودیعه مسکن تنها یک مُسکن کوتاه مدت است

به همین دلیل بسیاری از مستأجران از دایره شمول این وام خارج شدند. با این وجود اخبار رسیده حکایت از این دارد که بانک ها همکاری لازم را برای پرداخت این وام به مردم نمی کنند و مردم با مشکلات زیادی برای دریافت این وام مواجه شده اند.

به همین دلیل و برای تحلیل و بررسی این موضوع سیناپرس با انور حبیب زاده -دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفتگو کرده که در ادامه ماحصل این گفت وگو را می خوانید.

حبیب زاده معتقد است:کمیسیون اقتصادی مجلس این موضوع را جزء اولویت های خود قرار داده اما هنوز به صورت جدی به این موضوع ورود نکرده است.نکته دیگر اینکه شیوه بازپرداخت این وام ها و وام های مشابهی که به مردم داده می شود به شکلی است که با سود زیاد گرفته می شود. به همین دلیل نیز مردم از توانایی کافی برای پرداخت این وام ها برخوردار نیستند.

موضوع مسکن یکی از مسائلی است که امروز برای مردم و مسوولان دغدغه ایجاد کرده است. به همین دلیل نیز نیاز به بررسی دقیق و پیدا کردن راه حل اساسی دارد.واقعیت این است که وام ودیعه مسکن تنها یک راه حل کوتاه مدت است و نمی توان در بلند مدت روی آن حساب باز کرد. این در حالی است که بانک ها نیز در پرداخت این وام سنگ اندازی می کنند و برخی از این بانک ها از پرداخت آن خودداری کرده اند. البته بانک ها در این زمینه توجیهات خاص خود را به مردم عنوان می کنند که قابل قبول نیست.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو باسیناپرس ادامه داد: هنگامی که یک طرح در مجلس تصویب شد و توسط دولت به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد برای همه لازم الاجراست و باید براساس قانون پرداخت شود. به همین دلیل نیزتوصیه بنده به بانک ها این است که در مسیر پرداخت وام ها سنگ اندازی نکنند و این وام را در اختیار مردم قرار بدهند.

با افزایش تورم و یا بهتر بگوییم با جهش قیمت‌ها، قدرت خرید مردم نیز کاهش یافت. این موضوع بازار مسکن را نیز تحت تاثیر قرار داد. به‌طوری که خانوارهایی که در مناطق بالایی شهرها سکونت داشتند، رفته‌رفته به مناطق پایین شهر نقل مکان کردند و خانوارهایی که در مناطق پایین شهر زندگی می‌کردند، به حومه شهرهای بزرگ و به شهرهای جدید و شهرک‌ها کوچ کردند. دولت برای اینکه کمی از این فشارروی مردم کم کند، تصمیم گرفت «وام ودیعه مسکن» را به اجاره‌نشین‌ها پرداخت کند.

وی تصریح کرد:خانوارهای مستاجر بیش از ۸۰ درصد درآمد ماهانه خود را صرف اجاره خانه می‌کنند. بنابراین، مسکن گران‌قیمت و افزایش مداوم اجاره خانه بسیاری از مردم، به‌ویژه اقشار ضعیف و متوسط را به سمت شرایط سخت‌تر اقتصادی هل می‌دهد.به همین دلیل نیز تصمیم گرفته شد به مستأجران وام ودیعه مسکن تعلق بگیرد.

گفتنی است افزایش قیمت خانه و اجاره خانه در حالی رخ می‌دهد که ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرده و بخشی از مردم شغل خود را از دست داده‌اند و یا در معرض خطر بیکاری قرار دارند.

این در حالی است که وام ودیعه مسکن تاثیر خاصی بر بازار مسکن و کاهش قیمت نخواهد گذاشت. این وام قرار نیست مستاجران را صاحب خانه کند و تنها اهرم و امتیازی برای صاحبخانه‌ها است تا به خاطر آن پول پیش و مبلغ اجاره ماهانه را افزایش ندهند.

با همه این اوصاف، شاید این وام بتواند یک سال به مستاجران کمک کند و مُسکّنی بر مشکل مسکن باشد، اما تا قدرت خرید مردم افزایش پیدا نکند و تورم کنترل نشود و مردم نتوانند صاحب خانه شوند مشکل به صورت جدی حل نخواهد شد.

گفتگو:احسان انصاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا