شباهت کووید-۱۹ به بیماری خودایمنی لوپوس

پژوهشگران "دانشگاه اموری"(Emory University) در بررسی موارد شدید کووید-۱۹، فعالیت قابل توجه سلول‌های ایمنی را مشاهده کرده‌اند که به بیماری خودایمنی لوپوس شباهت دارد.

یافته‌های این پژوهش، به آزمایشاتی اشاره دارد که می‌توانند برخی از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ را که به درمان‌هایی برای تسکین ایمنی بدن نیاز دارند، از بقیه بیماران که شاید نیازی به این نوع درمان نداشته باشند، تفکیک کند. شاید این یافته‌ها بتوانند این موضوع را توضیح دهند که چرا بدن برخی از افراد مبتلا به کووید-۱۹، پادتن‌های فراوانی را در برابر ویروس تولید می‌کند و این افراد نتایج ضعیف‌تری می‌گیرند.

نتایج این پژوهش، با نتایج پژوهش‌های اخیر مطابقت دارد که نشان می‌دهند بروز التهاب شدید در کووید-۱۹ ممکن است تشکیل مراکز اصلی و ساختارهایی که سلول‌های تولیدکننده پادتن در آنها پرورش می‌یابند، مختل کند. بررسی پژوهشگران اموری نشان داد که فعالیت "سلول‌های بی"(B cell) در کووید-۱۹، به فعالیت آنها در بیماری لوپوس شباهت دارد.

سلول‌های بی، رونوشت‌هایی از پادتن‌ها را ارائه می‌دهند که سیستم ایمنی می‌تواند به کمک آنها با عفونت مبارزه کند.

پژوهشگران دانشگاه اموری پیش از آغاز همه‌گیری کووید-۱۹، به بررسی تاثیر لوپوس بر رشد سلول‌های بی مشغول بودند. "ایگناسیو سانز"(Ignacio Sanz)، از نویسندگان این پژوهش گفت: ما کاملا بدون جهت‌گیری وارد این پژوهش شدیم. ما سلول‌های سه چهارم بیمارانی را که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بودند، مورد بررسی قرار دادیم و الگوهای مشابهی را میان آنها و بیماران مبتلا به لوپوس یافتیم.

سلول‌ها در بیماران مبتلا به لوپوس، به صورت غیرمعمول فعال می‌شوند و تعادل عادی آنها به هم می‌ریزد. این موضوع اغلب به تولید پادتن‌هایی منجر می‌شود که نسبت به سلول‌های بدن واکنش نشان می‌دهند و علائمی مانند خستگی، درد مفصلی، بثورات پوستی و مشکلات کلیوی را به همراه دارند.

سانز و گروهش، پادتن‌ها را در مرحله حاد بیماری مورد بررسی قرار دادند زیرا این کار برای درک واکنش‌های بلندمدت خودایمنی که به بروز نشانه‌های بیماری منجر می‌شود، مهم است.

یافته‌های این پژوهش به مطرح کردن این ایده می‌پردازند که بیماران کووید- ۱۹ نیز باید مورد ایمنی‌درمانی قرار بگیرند و داروهای ضد التهاب مصرف کنند.

این پژوهش، در "Nature Immunology" به چاپ رسید.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا